![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2019/05/bilhall_september.jpg?itok=Q0TfbcQf)
Vi har tidigare rapporterat om att det totala antalet nya bilar som registrerades in under april var 11,6 procent färre än i april 2018. Det var alla nya bilar, även de som såldes till företag.
Statistikföretaget Vroom har tagit fram siffror på hur många nya bilar som faktiskt såldes till privatpersoner. Det var 13.216 nya bilar i april 2019, en minskning med 25 procent jämfört med samma tid i fjol.
Mest sålda märke på privatmarknaden förra månaden var inte Volvo, som i de totala antalet nyregistreringar. Istället är det Volkswagen som är vanligast bland privatköparna. Volkswagen utgjorde 12,7 procent av köpen i april, därefter Volvo med 10,3 procent och Kia med 9,5 procent.
35 procent av bilaffärerna som gjordes av privatpersoner var privatleasing. I april förra året låg andelen på 28 procent.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Osäkra tider? Teknisk utveckling som gör att folk hellre hyr i väntan på elbilar?
Med tanke på affärsmannen i Vita Huset lär siffrorna för maj bli ännu sämre för bilbranschen. Han verkar ha bestämt sig för att få ekonomin att sakta in globalt.
@ L. Mäkinen
Ganska bra att någon gör något åt missförhållandena och orättvisorna inom global handel. Varför i hela friden skall Wish och Alibaba kunna sända mobilskal i plast för ingenting direkt till slutkonsument i Europa och USA? Försök att göra det motsatta, det vill säga att skicka ett mobilskal i plast från Sverige direkt hem till en kines och du skall få se vad det kostar.
Sedan länge är också mängder kopierade varor legio i Kina. För att inte tala om stulna affärshemligheter och liknande.
Bra att någon gör någonting åt det och detta är vad Trump kämpar emot.
.
Jag skickar varor till Kina varenda vecka så jag vet ungefär hur det fungerar. Det gör inte att kommunikation om världshandeln bör ske via Twitter i versaler.
I april förra året var det många som köpte ny bil innan bonus/malus infördes.
Enligt flera bilförsäljare jag pratat med är dagens intresse för bilar hos ungdomar mycket lågt. Man köper en billigare begagnad bil som motsvarar deras behov. Märke spelar också liten roll. Äldre leasar i större utsträckning och är fortfarande mer märkestrogna. Man tror därför på längre sikt att vi får se en mycket lägre nybilsförsäljning. Kan nog vara så.
Det finns många argument för att det är galet att köpa en ny privat bil just nu när vi befinner oss i någon slags omställning. Den nya bilen, oavsett teknik, riskerar att drastiskt tappa sitt värde. Det kan bero på att ny, billigare eller bättre teknik finns runt hörnet eller att man helt enkelt köper något som ingen vill ha i andra hand.
Det är ju på många sätt sunt och ett bättre sätt att använda resurser om fler som inte nödvändigtvis behöver en egen bil istället är med i bilpool eller hyr bil vid behov.
Sen är det säkert också så som kuredh skriver att bilen inte har samma fokus som statussymbol mm hos dagens ungdomar. För att inte tala om konkurrensen från andra kapitalvaror om folks pengar - se bara på mängden elektronik gemene man har idag och vad den kostar så är det inte förvånande om folk inte har samma sug att lägga stora summor på en bil som tidigare.
Bilen som statussymbol har ju också avtagit avsevärt i samhället om jag själv får tycka.
Privatleasar själv en av familjens bilar, av skäl som Pinjong framför. Det är av helt egoistiska skäl som jag privatleasar just nu, vill se vad som händer runt 2020/2021 när alla bilmärken säger sig komma med nya fantastiska elvarianter. Vi får väl se, men jag vill inte stå där med skägget i brevlådan och förlora pengar på en köpt bil. Nu går det väl inte helt enligt plan, för jag äger ju fler bilar som står på garageuppfarten(som inte är privatleasing).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.