En undersökning som Sveriges radio P4 Östergötland utfört visar att Polisen gjort 33 000 färre utandningskontroller i år jämfört med för två år sedan.
Polisen genomgår nu en omorganisation där 21 polismyndigheter blir en enda, men uppdelad i regioner. Arbetet med detta ska enligt polisen i Region Öst (Östergötland, Södermanland och Jönköping) lett till att antalet utandningskontrolller blivit färre.
Det är Sveriges radio P4 Östergötland som tagit fram siffrorna som visar att 77 000 utandningskontroller längs vägarna under fyra första månaderna 2013, blivit 44 000 kontroller hittills i år. Därmed minskade antalet stoppade rattfyllerister från 520 personer 2013 till 465 i år.
Diskutera: Borde det ske fler alkokontroller på vägarna?
Det är Sveriges radio P4 Östergötland som tagit fram siffrorna som visar att 77 000 utandningskontroller längs vägarna under fyra första månaderna 2013, blivit 44 000 kontroller hittills i år. Därmed minskade antalet stoppade rattfyllerister från 520 personer 2013 till 465 i år.
Diskutera: Borde det ske fler alkokontroller på vägarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man får intrycket av att en del tycker att polisen skall strunta i fortkörarna, att det är en bagatell att köra för fort.
Glöm inte att ju högre hastighet, ju värre skador blir det vid en kollision, detta tänker man inte på när man anser sig ha rätt till att hela tiden köra för fort.
Det som jag anser saknas är en kontroll av attityder på vägen, I kamerorna får man tag på de som kör för fort, just där kameran sitter. Man behöver komplettera detta med poliser på vägarna som kontrollerar beteenden och attityd. I och med att den genomsnittliga farten sänks och i takt med att bilar blir säkrare minskar risken för dödliga skador, men i takt med att fler och fler kör sämre ökar å andra sidan risken för andra typer av skador.
Varför inte sätta dit alkobommar mellan fartkamerorna så har man på ett enkelt och billigt sätt rationaliserat bort trafikpoliserna helt...
Att dom har färre kontroller beror på att dom inte längre får pinnar för dom. För några år sen skulle polisen ha mätbara mål, och antalet alkokontroller var ett. Det var lätt att få många pinnar med kontroller mitt på dagen mitt i veckan, men man fick tag i få onyktra. Själv hade jag kört bil varje dag i 30 år utan att nånsin bli stoppad av polisen, men under den kampanjen åkte jag på tre! blåsningar på ett par veckor, men ingen gång sen dess.
2012 fick jag blåsa sju gånger, 2013 fyra, 2014 noll! och hittills i år noll!
Som jag ser det finns det tre förklaringar,
1. Man har dragit ner på kontrollerna och litar på att plåtpoliserna tar över allt ansvar.
2. Man har resignerat, jag åker inte packad och därför blir jag inte stoppad.
3. Man lägger ner för det kostar bara pengar och besvär.
Jag håller helt med Shogun i #5.
Bort med alla idiotiska fartkameror och ut med fler trafikpatruller som kan göra en reell övervakning!
Och återanställ polissekreterare, så att på fältet verksam personal kan fullgöra sitt uppdrag utan att tillbringa sin tid med att skriva rapporter, som de ofta inte är särskilt bra på.
Just Östergötland! De mest notoriska fortkörarjagarna!
Där har jag torskat, men inte sjutton kollade de nykterheten!
En fartkamera har en större engångskostnad vid uppsättning och sedan bara en mindre underhållskostnad. En laserkontroll med minst 2 poliser (de är mest 3-4 poliser vid en sådan kontroll) och en fullutrustad bil kostar mycket pengar varje gång den används.
Försök gissa vilket som blir mest ekonomiskt för polisen och trafiksäkerhetsverket?
För min del är det logiskt att kameror sköter hastighetskontrollen och att fysiska poliser sköter beteende och nykterhetskontroller.
Tro inte för en sekund att vi skulle få se mer poliskontroller på vägarna om kamerorna skulle tas bort.
kloten, 10-15km/h är för fort enligt lagen, annars skulle ju inte de som åker fast få betala böter .
Det skulle inte hjälpa heller att höja hastighetsgränserna för de som kör för fort idag skulle fortfarande köra 10-15km/h för fort i alla fall. Det verkar vara en attityd som många bilförare har.
Japp Hacken, men hundra fartkameror har hundra gånger större engångskostnad och hundra gånger större underhållskostnad, man får inte glömma de som blir sprejade och de som blir berövade sina kameror.
Effekten är dessutom inte speciellt bra, ingen med lite tankeverksamhet behöver få böter p.g.a. en fartkamera.
Antingen håller man rätt hastighet, eller bryr man sig inte, tar på burkan eller tomteskägget och ger järnet.
Och de som slarvar och fastnar på bilden har ju böter att vänta, men hastigheten sänks ju inte, alltså är inget vunnet i trafiksäkerhetshänseende enbart lite pengar till skattekistan!
En satsning på drogtester med riktiga poliser har däremot en omedelbar trafiksäkerhetshöjande effekt, den som fastnar här åker inte vidare och då har vi skyddats från en stolle som kunnat bli en mördare!
Vad gör en fartkamera berättigad?
Under alla de 50 år jag haft körkort, bott i Stockholm och kört i snitt 3.000 mil/år i södra och mellersta delen av landet, har jag fått blåsa en (1) gång och då klockan tre en vanlig vardag. Sannolikheten att åka dit måste vara mindre än för högsta vinsten på Lotto. Så grattis alla alkisar och pillerknaprare!
Hur var det? Varje DAG kör ca. 15.000 bilister berusade medan polisen ertappar 465 per ÅR. Ineffektivitet som bäst. 0,00008%
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.