Bilden är tagen 2018 när Rhen hade liknande problem med lågt vattenstånd.

Nästa artikel
Extremt lågt vattenstånd ger ännu längre leveranstid
Nyheter

Extremt lågt vattenstånd ger ännu längre leveranstid

Publicerad 16 augusti 2022

Bilden är tagen 2018 när Rhen hade liknande problem med lågt vattenstånd.

Lågt vattenstånd längs kritiska vattenvägar genom Europa gör att biltillverkarna måste dra i handbromsen.

Väntetiden för en ny bil är redan rekordlång, något som många bilköpare tvingats inse. Att få vänta över ett år på leverans är inte ovanligt, framför allt på grund av komponentbrist och leveransstörningar på grund av kriget i Ukraina.

Nu drabbas flera biltillverkare av ytterligare ett allvarligt problem som kan innebära ännu längre leveranstid för köparna. Lågt vattenstånd på viktiga farleder genom Europa ger ytterligare störningar i logistiken.

Under kritisk nivå

Vattennivån i den viktiga Rhen-floden som går genom Tyskland, Frankrike och Nederländerna har sjunkit under den kritiska nivån 40 centimeter på vissa håll, och då kan fraktfartygen inte längre köra med full last vilket gör att transporterna inte blir lönsamma.

Ford kan i dagsläget skeppa 40 färre exemplar av Fiesta på Rhen än vanligt, och om de låga vattennivåerna håller i sig kan 125 färre bilar behöva lastas ombord på fraktfartygen än normalt. Istället måste fartygen köra i flera omgångar.

Även Mercedes använder Rhen för att skeppa bilar.

— Titta på pråmarna, de far nästan tomma. Jag tror aldrig att jag sett Rhen så här förut, säger Düsseldorfbon Brigitte Wolff till TT.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 16 augusti 2022 I takt med att polarisarna…
  • 16 augusti 2022 Låga vattennivåer mixar med…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.