Nästa artikel
Exporten av begagnade laddbilar ökar ännu mer
Nyheter

Exporten av begagnade laddbilar ökar ännu mer

Publicerad 24 februari 2022
Många elbilar och laddhybrider som registrerats utomlands försvinner utomlands inom några år, visar nya siffror från Trafikanalys.

Exporten av begagnade bilar minskade förra året med 13 procent jämfört med året innan, visar nya siffror från Trafikanalys. Under 2020 bröts den uppåtgående trenden med att exporten av begagnade bilar ökat varje år sedan 2015.

Däremot fortsätter exporten av begagnade laddbilar. För laddhybriderna var ökningen hela 22 procent och en av tio begagnade bilar som skeppades utomlands under förra året var en laddhybrid, trots att biltypen bara står för knappt fyra procent av Sveriges bilpark.

– Det är främst laddhybrider som har exporterats, medan exporten av rena elbilar inte har varit särskilt omfattande och uppgick till 1 865 bilar, vilket är en marginell ökning med tre procent jämfört med 2020, säger Mikael Levin, utredare på Trafikanalys.

Av alla elbilar som registrerades i Sverige under 2015 hade var tredje – 33 procent – exporterats ur landet fem år senare. Av alla laddhybrider som registrerades 2015 och 2016 hade drygt hälften skeppats utomlands fem år senare.

Så här stor andel av alla nyregistrerade bilar exporteras utomlands. Diagram: Trafikanalys

Elbilar och laddhybrider behöver vara registrerade i Sverige i sex månader för att bonusen ska betalas ut. Därefter ökar exporten. Den ökar även för alla biltyper efter 36 månader eftersom det är då många leasingavtal går ut. Diagram: Trafikanalys

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 3 januari 2023 Björnove skrev: Vad står det…
  • 27 februari 2022 Vad står det egentligen i…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.