Euro NCAP har krocktestat tre nyutvecklade bilmodeller och två av dem belönas med högsta betyg. Både elbilen Cupra Tavascan och laddhybriden MG HS får fem stjärnor.
I Cupra får krockskyddet för både vuxna och barn beröm och den aktiva motorhuven kan mildra smällen vid krock med en fotgängare eller cyklist.
MG HS får också pluspoäng för det passiva krockskyddet, men även för autobromssystemet som reagerar snabbt på oskyddade trafikanter.
För transportbilen Ford Transit Courier blir det däremot bakläxa. Den uppnår bara tre av fem stjärnor, bland annat eftersom baksätespassagerarens huvud utsätts för hög skaderisk vid en frontalkrock.
Euro NCAP beskriver resultatet som ”överraskande mediokert”. Bilen är populär bland exempelvis byggfirmor och transportbolag där de anställda spenderar många timmar bakom ratten varje dag. Ford uppger att bilens krocksäkerhet ska ses över och Euro NCAP ska följa upp med ett omtest.
Euro NCAP har även testat Ford Capri som är syskonmodell till elbilen Explorer. Båda får fem stjärnor. Det får även elbilen Omoda 5 och laddhybriden Renault Rafale.
Mitsubishi ASX får däremot nöja sig med fyra stjärnor liksom sin syskonmodell Renault Captur. Det beror bland annat på att krockskyddet för förarens bröst är för klent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- Idag 8:24 Det kan väl inte komma som…
- Igår 22:48 Raphael skrev: Renault…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.