Den 11 juli bestämde EU-parlamentet en del nya regler för laddinfrastrukturen. De nya reglerna ska göra det lättare för elbilsägare och kunna klara av en framtida ökad kapacitet.
De nya reglerna inkluderar bland annat att det ska finnas snabbladdare på 400 kW var sjätte mil vid 2026 och vid 2028 ska den minsta effekten vara 600 kW. EU:s initiativ går ut på att identifiera de viktigaste vägarna som sammanbinder Europa och göra det lättare för elbilsägare att ta sig vart som helst i Europa. Vägnätet kallar de för Ten-T.
Det ska även bli lättare att betala för laddning. Ett av kraven är att det inte ska krävas en prenumeration för att få ladda och att priserna ska vara tydliga på laddstationerna. Det ska även bli krav på att kunna betala med kort och andra kontaktlösa betalmetoder.
En del bestämmelser har även gjorts för lastbilar och bussar. Där en laddare ska finnas tillgänglig var 12:e mil och ha en effekt på 1,4 eller 2,8 MW.
Det finns även planer på att utöka nätverket för en framtid med vätgas. Vätgasstationer ska finnas tillgängliga för vätgaslastbilar var 20:e mil på Ten-T vägnätet vid 2031.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (73)
- 24 juli 2023 Det är i princip bara Ionity…
- 24 juli 2023 Christer skrev: Mr Snoid…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.