EU-parlamentets transportutskott har lagt fram sina förslag för att påskynda utbyggnaden av infrastrukturen för laddning och vätgastankning.
Utskottets ställer hårdare krav än vad EU-kommissionen tidigare gjort, och vill att en laddningsstation för elbilar ska finnas tillgänglig var sjätte mil längs de viktigaste vägarna i EU senast år 2026.
60-kilometersintervallen är målsättningen även för laddare till ellastbilar och elbussar, även om det till en början bara ska gälla längs de tio viktigaste trafiklederna inom EU. Från och med 2028 ska det också finnas två lastbilsladdare per parkeringsplats.
I tillägg till laddinfrastruktur vill transportutskottet även att det ska finnas tankstationer för vätgasbilar var tionde mil till år 2028. EU-kommissionen har tidigare föreslagit en tankstation var 15:e mil till 2031.
Vidare ska de laddnings- och tankstationer som byggs enligt förslaget vara användarvänliga, och ha transparenta priser.
Innan förslagen blir till lagstiftning kommer de att diskuteras i Europaparlamentets så kallade plenarsammanträde. Om de blir godkända där väntar sedan vidare förhandlingar mellan medlemsländernas företrädare i ministerrådet.
En elektrifierad fordonsflotta ses som ett viktig del av EU:s så kallade Fit for 55-paket, som innebär att klimatutsläppen inom unionen ska minska med 55 procent till 2030, jämfört med 1990 års nivåer. Till år 2050 är planen att EU ska vara helt klimatneutralt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (49)
- 9 oktober 2022 Ja då ”OK Värmland ska bygga…
- 9 oktober 2022 Snoid, kan du få fram något…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.