Nästa artikel
Etanolen dyrare inför vintern
Nyheter

Etanolen dyrare inför vintern

Publicerad 2 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Bränslebolagen har nu bytt ut E85-bränslet mot så kallad vinteretanol. Bytet medför en prishöjning på 54 öre litern.

Vid månadsskiftet genomförde bränslebolagen det årliga bytet till vinteranpassad etanol, E75, som förbättrar etanolbilarnas startegenskaper vid kalla temperaturer.

Andelen bensin i bränslet ökas från 15 till 25 procent och det för med sig en prishöjning eftersom bensinskatten blir högre med mer inblandad bensin. Riktpriset för en liter etanol blir därmed 10,83 kronor, det högsta priset hittills i år.

Samtidigt fortsätter försäljningen av nya etanolbilar att rasa. Under oktober stod etanolbilarna för endast 1,6 procent av det totala antalet nyregistreringar, jämfört med över 20 procent när försäljningen toppade 2008.

Diskutera: Vad tycker du om etanolpriset?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-02 10:10
Hackenbush

fin liten höjning på 54öre/L

#2 • Uppdaterat: 2012-11-02 11:57
Mythbuster

Fast som ni säkert vet är det mer energi i bensin. Då blir det också mer energi i E85 vilket i sin tur gör att bilen drar lite mindre per liter. Tar man hänsyn till energiökningen så sjunker faktiskt milkostnaden om än marginellt. men den kloke läsaren vet redan att det är olika energiinnehåll i diesel, bensin, E85 och fordonsgas.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-02 12:42
1storstark

Det är, trots prishöjningen, ekonomi att köra på E85. Dessutom är avgaserna renare. Som grädde på moset får vi som kör med "rätt bil" 30 hästar extra.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-02 13:59
snabb95

Mythbuster @ Energiinnehållet i E75 är 4,16 % högre än i E85 enligt min beräkning. Priset ökade med 5,2 % så då blir det inte billigare per mil med vinterbränslet. Men skillnaden är som sagt marginell. I TV nyheterna verkade man inte att ta någon hänsyn till energiökningen.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-02 13:59
W1F1

Rapport hade ett repotage om E85 imorse.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/etanolen-battre-an-sitt-rykte

Det var länge sedan man hörde något positivt om E85 i media. Oljelobbyisterna behövde inte anstränga sig speciellt mycket för att få den konservativa bilmarknaden med sig.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-02 15:11
Mythbuster

Snabb95, jag uppskattar att du inte tar mitt ord för sanning. Så här kommer beräkningarna. Enligt SPBI (svenska petroleum & biodrivmedelsinstitutet) har E85 6,3kWh/l och E75 6,65 kWh/l. OKQ8s pris idag är 10,83 sek/l på bemannade stationer vilket innebär med en höjning på 54 öre att priset för E85 var 10,29. Pris/kWh är alltså för E85 = 10,29/6,3 = 1,63333 sek/kWh. För E75 1,62876. Som sagt inte stor skillnad. Och som du vet är det energi och inte liter som driver bilen. V.S.B. ;)

#7 • Uppdaterat: 2012-11-02 23:11
BL_1

Oljelobbyister=etanollobbyister.
Etanolen behövs för att oljan ska räcka längre.
http://www.survivalinternational.org/news/6524
Undersökningen som redovisades i TV var gjord på uppdrag av tankesmedjan Fores i vars styrelse sitter en styrelseledamot i ett företag som säljer etanolbilar, tillika styrelseledamot i ett etanolföretag och nära släkting till Sveriges största etanollobbyist.
Undrar vad som sagts om det vore en positiv undersökning om rökning som beställts av en organisation med representanter för tobaksindustrin i styrelsen.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-03 19:50
Gote karl

Etanol är ett förnybart bränsle vilket tyvärr inte gäller bensin och diesel.
OKQ8:s etanol är producerad inom EU.
Finns det något oljebolag i Sverige som köper etanol från Brasilien?

#9 • Uppdaterat: 2012-11-04 11:06
AndersAndersson

Alla biobränslen som används i EU uppfyller hållbarhetskraven, de som används i Sverige uppfyller kraven med råge. Läs energimyndighetens rapport. 11 % kom från Brasilien förra året - gick främst till bussar o lastbilar.

BL visar på dilemmat med ursprungsbefolkningarnas sedvanerätt och den moderna tidens krav. Det gäller all vår markanvändning. Betänk att 45 % av Sveriges el är producerad i Sapmi, att hela vårt exportöverskott beror på skog från Sapmi, att hela vår stålindustri bygger på att vi utnyttjar samernas land.

Vi löser inte dessa dilemman genom att använda olja istället för biobränsle, lika lite som vi bör sluta använda vattenkraft, skog eller järn.

BLs konspirationsteorier är bara löjliga och visar bara på hans totala okunskap om forskning. Forskning bedöms på sina meriter, inte utifrån vem som sitter i vilken styrelse. Det finns ett väl utarbetat system för denna kvalitetsgranskning. Skulle en medelsbeviljande styrelseledamot inte få ha åsikter så måste vi skrota 99 % av all forskning i världen.

#a • Uppdaterat: 2012-11-04 14:02
BL_1

Forskning bedöms på sina meriter, det håller jag med om.
I intervjun med forskaren som tagit fram undersökningen om etanol säger denne att merparten av etanolen som används i Sverige kommer från sockerrörsetanol. Ska man tro på den delen av forskningen, när du själv säger att det endast är 11 % som kom från Brasilien ? Var kommer i så fall all den övriga sockerrörsetanolen från ?
Såvitt jag vet har inte bl..a. SEKABs styrelseledamöters etanolprojekt i Tanzania levererat någon etanol - även om SEKAB har avtal att köpa den.
SEKABs etanolproduktion består ju mest av majsetanol från den delägda Polenfabriken.
Vad sedan gäller hållbarheten så har nämnda Cosan levererat "hållbar" etanol till svenska bilar. Det säger väl en hel del.
Att oljebolagen nu satsar på sockerrörsetanol för att på så sätt få oljan att räcka längre och hålla oss fast i förbränningsmotorsamhället är ingen hemlighet.
Och apropå forskning:'
http://www.liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.406196?l=sv

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.