Nästa artikel
En första glimt: Audis el-suv
Nyheter

En första glimt: Audis el-suv

Publicerad 19 augusti 2015 (uppdaterad 19 augusti 2015)
Audis kommande el-suv visas på Frankfurtsalongen i september.
Audi har avslöjat en första designskiss och mer detaljer om sin kommande el-suv. Bilen ska bland annat få drivning ifrån tre stycken elmotorer.
Audi har släppt första designskissen på den elbil som ska göra debut på Frankfurtsalongen i mitten av september och finnas i produktion om cirka tre år.
 
Tidigare har Audi avslöjat att bilens batteripaket ska tillverkas av LG och Samsung i Europa och erbjuda en maximal räckvidd på över 50 mil.
 
Tillsammans med skissen avslöjar den tyska biltillverkaren att det fyrhjulsdrivna crossoverkonceptet kommer rymma fyra passagerare och storleksmässigt passa in mellan nuvarande Q5 och Q7.
 
Drivningen sköts av tre elmotorer, en över framaxeln och två över bakaxeln. Motorerna återfinns redan nu i den eldrivna specialversionen av sportbilen R8. Några officiella effektsiffor finns ännu inte.
 
Litium jon-batteripaketet är inhyst mellan hjulaxlarna och under passagerarutrymmet för en så gynnsam viktfördelning som möjligt.
 
Audi menar att konceptbilen byggts med stort fokus på lågt luftmotstånd för att förbättra räckvidden, därför har exempelvis underredet en helt flat yta. Grundstommen är en variant av nästa generations MLB-plattform som utlovar ytterligare viktbesparingar.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audis suv-planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-19 13:58
Gunnar Lindberg

För små fönster. Känslan blir instängdhet, barnen blir åksjuka. Kanske är det bara tecknarens våta dröm?

#2 • Uppdaterat: 2015-08-19 14:06
Hackenbush

Ännu en bildesign med megahjul och minimala rutor. Varför tycker bildesigners att detta är så snyggt?

#3 • Uppdaterat: 2015-08-19 14:12
L West

Sgs alla konceptbilar (som blir verklighet) blir oberoende av bilmärke betydligt mer praktiska och "normala" än dessa överdrivna skisser. Tydligen ska det vara så...

#4 • Uppdaterat: 2015-08-19 16:53
saabnisse

Varför har man kvar fönster, det är ju bar dumt, en liten gnutta glas i onödan!
Nej gör som på stridsfordonen, där har man bara små gluggar.
Förresten behövs de inte heller, det går ju lika bra med kameror.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-19 17:38
Reverend Benny

El-SUV känns sådär.
Ser man på hur mkt BMW skalade av och jobbade med kolfiber för att få ner vikt och hur många tillverkare jagar gram så känns El-SUV lite bakvänt.
Känns inte som dagens SUV ägare är människor som fokuserat på att göra ett bättre miljöval eller är nyfiken på ny teknik, så varför fokusera på denna gruppen?

Används konceptet som testbänk för ny teknik så visst, men att göra verklighet av det är verkligen att slösa på resurser i onödan.

#6 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Varför bygga en el-suv? Vill man ha bättre räckvidd och prestanda med samma mängd batterier ska man bygga en mer vanlig bil istället.

#7 • Uppdaterat: 2015-08-19 21:16
Styggavargen

Usch, SUV nu igen... ändlöst vad många nya modeller som skall vara av typen SUV. Man får inte kritisera eländet heller. Min åsikt står fortfarande kvar, de är opraktiska och belastar miljön mer än vanliga bilar. Det är som en person som väger 90 kg plötsligt skulle vilja väga 120 kg och tycka att det är helt okey,,,ingen fara, måste bara äta (tanka) lite mer...

#8 • Uppdaterat: 2015-08-19 21:35
Styggavargen

Med dessa ambitioner som Audi har, där vi ser en mer och mer slimmad profil för att få ned luftmotståndet så suddas nog snart ordet SUV ut, det liknar mer och mer en vanlig personbil för varje ny SUV som kommer ut på marknaden!?. Kanske man skall kalla sin Octavia för SUV, körde trots allt ut i skogen och plockade blåbär med den...

#9 • Uppdaterat: 2015-08-19 23:06
ENTJ1

Stora hjul och låga fönster..
Tror Audi att ungdomarna har pengarna?

#a • Uppdaterat: 2015-08-20 08:36
Swemba

@Klotenhjelm, Tror gör man i kyrkan. Enligt pressreleasen ska den ligga mellan Q5 och Q7 storleksmässigt. D v s klart större än A3.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.