Nästa artikel
Emigrerande bilar ska sälja Fiat
Nyheter

Emigrerande bilar ska sälja Fiat

Publicerad 20 juli 2012 (uppdaterad 23 juli 2012)
En efter en kör bilarna ned i vattnet – och tar sig från Italien till USA. Det här är Fiats senaste flört med de amerikanska bilköparna.

 

Fiat tog sig vatten över huvudet när man under förra året lanserade 500-modellen i USA. 50 000 bilar skulle man sälja under 2011, var det ambitiösa målet. Men försäljningen tog aldrig riktig fart. Endast 19 769 exemplar av den lilla retrobilen rullades ut till amerikanska kunder och medierna utmålade det hela som ett fiasko.

I år har försäljningen gått bättre. Under första halvåret såldes 20 706 exemplar av 500, cabrioletvarianten 500C och effektstinna 500 Abarth. Och med en ny reklamfilm hoppas Fiat kunna skruva upp siffrorna ytterligare.

Den här gången anspelar man på det italienska arvet. Reklamfilmen inleds i en vykortsvacker italiensk småstad där några Fiat 500 ses snurra runt. Plötsligt kör en av bilarna utför en klippa, rakt ned i vattnet. Flera andra bilar följer efter. Klicka på videofönstret ovan för att se hur historien slutar.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fiats reklamfilm?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-20 12:40
saabnisse

Fantastisk reklamfilm. :o)
Man kan jämföra med de reklamfilmer från 1980-talet som ViB visat.
En imponerande filmteknisk utveckling.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-20 13:21
Förstikön (ej verifierad)

@saabnisse: Kan bara instämma. Den är helt lysande. Fast nu väntar vi bara på anmälningar till konsumentverket för att bilen läcker in vatten på semesterresan till andra kontinenter.

#3 • Uppdaterat: 2012-07-20 15:31
Oomkullrunkelig

Det är sådana spännande bilar Saab borde ha tillverkat. Bra produkter säljer nästan sig själva.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-20 15:35
Förstikön (ej verifierad)

@Oumkullrunkelig: Just det, de sjunker direkt av sig själva.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-20 17:11
saabnisse

Oomk...., Saab gjorde många spännande bilar och hade nog kunnat fortsatt med det, med rätt ägare.
Många anser att en av de bästa bilarna som Saab tillverkat var just under den tiden man samarbetade med Fiat & Co.

#6 • Uppdaterat: 2012-07-20 20:23
Raphael

En kul liten film. :)

#7 • Uppdaterat: 2012-07-21 19:31
Hackenbush

Tycker den här filmen är mest som att "kasta pengarna i sjön"

#8 • Uppdaterat: 2012-07-22 07:20
kingking

Haha, jag tycker filmen är bedårande...Tjafset om SAAB tycker jag Ni andra kan sluta med en gång för alla. Frågan handlade om vad läsarna tycker om denna film.
Måste bara kommentera samarbetet mellan Saab och Fiat... Kan någon förklara varför det inte finns en enda bevarad Saab 600? Rätt svar är att de rostade sönder och samman i alla beståndsdelar ...så bra var den!

#9 • Uppdaterat: 2012-07-22 14:29
KaptenOberkommando

1) Helt obegripligt att någon vill utvandra till skitlandet USA.
2) Helt oebripligt att någon i skitlandet vill ha skräpet från med Italien med Berlusconis tryne grinande i alla vinklar och vrår.

Själva reklamidén i sig är dock godtagbar.

#a • Uppdaterat: 2012-07-22 21:09
Raphael

Det må vara obegripligt för kaptenen att USA är ett land nästan bara av invandrare. De som bodde där från början har förpassats till "nations" under namnet "reservat" men i praktiken fungerar de som koncentrationsläger och straffläger med ohyggliga levnadsförhållanden, fast turisterna ser inte detta när de åker förbi. Så de som styr USA är invandrare. Från Sverige utvandrade ungefär 1,3 miljoner svenskar. Från Italien utvandrade mängder med italienare, och det är denna utvandring som Fiats lilla reklamfilm anspelar på och jag tycker det är ett kul grepp.

Kaptenen tycks ha fel på sin syn, för jag har faktiskt suttit i en Fiat 500 och trots att jag har letat så har jag inte hittat Berlusconi någonstans i bilen. Varken i instrumentbrädan, i speglarna, i stolarna eller ens under stolarna. Inte ens i handskfacket ligger Berlusconi gömd. Så jag tycker kaptenen kan vara lugn, Fiat säljer sina bilar utan Berlusconi. Han ingår inte i köpet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.