Teslachefen Elon Musk har minst sagt fullt upp. Flera nya Teslamodeller som visats upp väntar på att sättas i produktion, bland annat en stor lastbil och pickupmodellen Cybertruck.
Nu har Elon Musk även börjat hinta om ytterligare en modellserie från Tesla. Det gjorde han under ett konferenssamtal med investerare och analytiker.
– Vi komer inte bli framgångsrika i vår mission om vi inte gör överkomliga bilar. Det är rimligt att anta att vi ska göra någon form av kompaktbil och kanske en bil med högre kapacitet, sa han enligt brittiska Autocar.
Exakt vad det innebär är oklart men det skulle dels kunna handla om en lite mindre version av Model 3 med halvkombibaklucka, som hamnar i samma klass som Volkswagen ID 3 eller Peugeot e-208, och dels om en kombimodell med stort lastutrymme.
”Inte tillräckligt överkomliga”
De båda modellerna skulle i så fall främst vara riktade mot europeiska köpare och förmodligen byggas i Teslas nya tyska fabrik.
Målet för Elon Musk är att bygga mer överkomliga elbilar för att få fler bilköpare att överge förbränningsmotorer.
– Det som stör mig mest kring var vi befinner oss just nu är att våra bilar inte är tillräckligt överkomliga. Vi behöver lösa det.
En mindre och lättare Teslamodell kan ha ett mindre batteripaket som är billigare att producera, vilket sparar kostnader. Det är extra viktigt i mindre bilmodeller där försäljningsmarginalen ofta är lägre än i större modeller. Tesla satsar också stort på att tillverka egna komponenter istället för att använda underleverantörer och där hoppas Elon Musk på så kallade skalfördelar – att sänka tillverkningskostnaden ju fler bilar som byggs.
Läs också: Nya uppgifter: Tesla Model 3 kommer med ännu längre räckvidd
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En kombi skulle säkert vara efterlängtad, men nästan bara i Sverige.
En halvkombi skulle däremot kunna gå hem även på andra och större marknader.
Men nu gäller det att sno på, allt fler tillverkare börjar kriga om kunderna.
Tesla kan väl utveckla en ny billigare modell tillsammans med annat bilföretag. På så sätt kan man dela på utvecklingskostnaden. Teslas bil blir avskalad, prestandaorienterad och mer uppkopplad. Den andra bilen blir mer som en vanlig bil.
En Tesla för 100 000 kronor vore lagom.
Halvkombi ca 4,65 meter lång..1,55 meter hög för att fånga in alla invalider som tvunget måste sitta högre...och pris på ca 300 tkr. Lastkapacitet ca 550 liter eller mer och räckvidd på 30 verkliga mil där har ni receptet för en framgångsrik modell.
Hintar?
Det är nog väldigt många svenskar som vill ha en eldriven kombi enligt vargens recept. Elsuvar som E-tron är visserligen trevliga men alldeles för dyra och tyvärr väldigt törstiga i motorvägsfart.
Jag vill helst inte ha en riskokare som Kia E-Niro. Återförsäljarna från Kia är visserligen bland de bästa men bilarna har dålig stötdämpning och högt vägbuller. Far min har en Ceed från andra generationen med mindre än 10 000 mil på mätaren. I varje fartgupp så låter det ett metalliskt klonk klonk även om man kör väldigt försiktigt ca 15-20 km/h. Kia säger att allt är som det ska. Med den 10 år äldre V70n som har dubbelt så många mil på mätaren kan man köra över guppet i 30 utan minsta problem. Samma sak med vägbuller. Kian bullrar mer vid 80 än Volvon gör i 120.
Kia tillverkar bättre bilar än för några år sedan men de bygger fortfarande riskokare.
V70Silver, du skall nog behålla din V70....det är rejäla och bekväma bilar ...antagligen också de sista Volvo gjort som håller kvalitet och är praktisk på samma gång. V60/S60 som elbil hade nog inte varit fel...modellerna är fina och lagom stora fast lite väl låga. Ta en S60/V60 och höj den lite (typ 1,52 m)...och strunta i löjliga beteckningar som "cross country". Banta sedan ner den där S60/V60 så att den väger max 1800 kg med batterierna inkluderade och sälj bilen för 400 tkr... det skulle också bli en success utan dess like...det lovar jag er! Samuelsson får detta tipset gratis ifrån mig.
Beror väl på utförandet.
M3 är ju redan så sparsmakad, även med lacken...
Så hur skulle en billigare modell bli?
"Plåt? Ja det kostar extra."
"Baksäte? Bara i deluxmodellen."
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.