Eli Zero är en tvåsitsig elbil med maxhastigheten 40 kilometer i timmen.
Ännu ett utsläppsfritt fordon för stadsmiljö har presenterats.
Vi har redan rapporterat om svenska startup-företaget Uniti, som med hjälp av crowdfunding ska introducera en tvåsitsig, eldriven stadsbil, tänkt att revolutionera transporterna i urbana miljöer. En möjlig konkurrent har nu dykt upp.
På nyligen avslutade elektronikmässan CES i Las Vegas offentliggjorde Pekingbaserade företaget Eli Electric Vehicles under sloganen ”Det nya A till B” en tvåsitsig, bakhjulsdriven elbil som ska erbjuda utsläppsfria resor i städer. Den är tillverkad av aluminium vilket gör att vikten blir 350 kilo. Topphastigheten är 40 kilometer i timmen.
Elmotorn på 4 kilowatt (drygt 5,5 hästkrafter) drivs av ett 48 volts litiumjonbatteri. Räckvidden uppges vara mellan 6 till 12 mil. På Eli Electric Vehicles hemsida finns än så länge inte någon information om när bilen ska lanseras och i vilka världsdelar. Det finns heller inga uppgifter om vad den kommer att kosta.
Diskutera: Vad tycker du om Eli Zero?
På nyligen avslutade elektronikmässan CES i Las Vegas offentliggjorde Pekingbaserade företaget Eli Electric Vehicles under sloganen ”Det nya A till B” en tvåsitsig, bakhjulsdriven elbil som ska erbjuda utsläppsfria resor i städer. Den är tillverkad av aluminium vilket gör att vikten blir 350 kilo. Topphastigheten är 40 kilometer i timmen.
Elmotorn på 4 kilowatt (drygt 5,5 hästkrafter) drivs av ett 48 volts litiumjonbatteri. Räckvidden uppges vara mellan 6 till 12 mil. På Eli Electric Vehicles hemsida finns än så länge inte någon information om när bilen ska lanseras och i vilka världsdelar. Det finns heller inga uppgifter om vad den kommer att kosta.
Diskutera: Vad tycker du om Eli Zero?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer aldrig att slå i Sverige. Här är det mer status att sitta fast i innerstadens bilköer i en XC60, V90, Passat mm än i en smart liten elbil.
En kopia av Renault Twizy som så klart kommer från China.
https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html
Om Eli Zero tycker jag, men vi saknar infrastruktur för den typen av fordon. För sårbara på vanliga vägar och för aggressiva på cykelbanan.
Fast i motsats till Twizy så verkar ju denna ha dörrar som standard - och antagligen bekvämare inredning. Om den skulle klara typ 80 km/t så skulle den kanske fungera för kortare resor i staden och dess omgivningar - under förutsättning att priset är det rätta.
Men detta är väl ingen bil? En EU-moppe. 40 km/h... Hur är den typad? Får den köras på motorväg? Nej.... enbart en leksak för tonåringar.
Det här är en mycket bra uppgradering från dem tidigare permobilerna, för det är väl de det är?
No comments
// Krister
ja ja ja vilken idiot kallade den för "utsläppsfritt"`? Vill ni veta hur många kineser dör på litiumjonbatteri fabriker? Eller vill ni veta hur miljö är påverkad av kemikalier från samma fabriker? Eller kanske vill ni veta vart skrotat litiumjonbatterier kommer att hamna i Afrika? Nej, ni gröna extremister kan bara ignorera. Men problemet kommer att visa sig senare på samma sätt som utopiska idéer om etanol bränsle etc.
Snygg design. Borde dock kunna klara 45 km/timme som är tillåtet för moped klass 1. Förefaller ha lång räckvidd, så stort batteri? Priset bli helt avgörande för intresset. Möjlig konkurrent till 3-sitsiga Zbee.
Om de håller den här bilen 100% fri från uppkoppling, appar och annat digitalt skit -utan lägger allt krut på att göra en billig stadsbil istället, så kan det säkert bli något. Rätt pris bör hamna på absolut max 39,995, vilket knappast blir något problem om man inte väljer att överutveckla saken.
Kan absolut tänka mig en sådan här till rätt pris, kör en hel del elmoped idag. Skulle köra ännu mer om jag hade ett skal plus den enda bekvämligheten som behövs -en mobilhållare och inbyggda blåtandshögtalare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.