Vid bilsalongen i Detroit kommer Volvo att presentera en batteridriven version av C30. Därefter ska en testflotta tas fram som ska provas ute i trafiken från 2011.
Redan nästa månad kommer en elektrisk C30 att visas upp vid Volvos utställningsområde på bilsalongen i Detroit.
Bygger 50 testbilar
Det kan ses som ett första steg mot den testflotta som Volvo tänker sjösätta i trafiken under 2011.
Serien provbilar kommer att vara omkring 50 till antalet och ska köras av utvalda användare under en tvåårsperiod.
Från detta hoppas Volvo få värdefulla erfarenheter när det gäller teknik och förarbeteende.
Projektet har som Vi Bilägare tidigare rapporterat blivit tilldelat 150 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten.
När bilen kommer till Volvohandlarna runtom i världen är fortfarande oklart.
Ser ut som en vanlig C30
Den elektriska Volvo C30 ser egentligen ut precis som en vanlig C30 och ska enligt Volvo har samma säkerhetsnivå, komfort och utrymmen som standardbilen.
Däremot får bilen en ny instrumentering som visar bland annat energiförbrukning och batteriets laddningsstatus.
Klarar 15 mil
Bilen får sin kraft från litiumjonbatterier och har en räckvidd på 150 kilometer. Batterierna är placerade i kardantunneln, till viss del i det utrymme där bränsletanken sitter i dagens Volvobilar.
Volvo tar också säkerheten kring batterierna, som väger 280 kilo, på stort allvar och försäkrar att de är placerade på avstånd från passagerarutrymmet och bilens deformationszoner.
Batterierna laddas via vanliga eluttag eller speciella laddstationer och en fulladdning tar ungefär åtta timmar.
All kraft på en gång
Elmotorn är i sin tur placerad under motorhuven och ger effekt på 111 hästkrafter. Toppfarten är 130 kilometer i timmen och noll till hundra klaras av på mindre än elva sekunder.
Bilen har inga växlar, kraften levereras istället utan avbrott med fullt vridmoment från det att föraren trampar på gaspedalen.
"Subventioner behövs"
Om batterierna laddas upp med förnyelsebar energi kan koldioxidutsläppet bli noll.
- Vi tror på den här tekniken och med testflottan vill vi visa att elbilar har stor marknadspotential. Men att erbjuda köparna en attraktiv bil räcker inte, säger Paul Gustavsson, ansvarig för Volvo Personvagnars elektrifieringsstrategi, och fortsätter:
- Initialt behövs dessutom subventioner som gör den dyra batteritekniken överkomlig för bilköparna.
Diskutera: 2011 plus två år, därefter kan en elektrisk Volvo börja säljas. Kommer Volvo för sent in på elbilsmarknaden?
Se film:
Bygger 50 testbilar
Det kan ses som ett första steg mot den testflotta som Volvo tänker sjösätta i trafiken under 2011.
Serien provbilar kommer att vara omkring 50 till antalet och ska köras av utvalda användare under en tvåårsperiod.
Från detta hoppas Volvo få värdefulla erfarenheter när det gäller teknik och förarbeteende.
Projektet har som Vi Bilägare tidigare rapporterat blivit tilldelat 150 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten.
När bilen kommer till Volvohandlarna runtom i världen är fortfarande oklart.
Ser ut som en vanlig C30
Den elektriska Volvo C30 ser egentligen ut precis som en vanlig C30 och ska enligt Volvo har samma säkerhetsnivå, komfort och utrymmen som standardbilen.
Däremot får bilen en ny instrumentering som visar bland annat energiförbrukning och batteriets laddningsstatus.
Klarar 15 mil
Bilen får sin kraft från litiumjonbatterier och har en räckvidd på 150 kilometer. Batterierna är placerade i kardantunneln, till viss del i det utrymme där bränsletanken sitter i dagens Volvobilar.
Volvo tar också säkerheten kring batterierna, som väger 280 kilo, på stort allvar och försäkrar att de är placerade på avstånd från passagerarutrymmet och bilens deformationszoner.
Batterierna laddas via vanliga eluttag eller speciella laddstationer och en fulladdning tar ungefär åtta timmar.
All kraft på en gång
Elmotorn är i sin tur placerad under motorhuven och ger effekt på 111 hästkrafter. Toppfarten är 130 kilometer i timmen och noll till hundra klaras av på mindre än elva sekunder.
Bilen har inga växlar, kraften levereras istället utan avbrott med fullt vridmoment från det att föraren trampar på gaspedalen.
"Subventioner behövs"
Om batterierna laddas upp med förnyelsebar energi kan koldioxidutsläppet bli noll.
- Vi tror på den här tekniken och med testflottan vill vi visa att elbilar har stor marknadspotential. Men att erbjuda köparna en attraktiv bil räcker inte, säger Paul Gustavsson, ansvarig för Volvo Personvagnars elektrifieringsstrategi, och fortsätter:
- Initialt behövs dessutom subventioner som gör den dyra batteritekniken överkomlig för bilköparna.
Diskutera: 2011 plus två år, därefter kan en elektrisk Volvo börja säljas. Kommer Volvo för sent in på elbilsmarknaden?
Se film:
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även Saab är med på ett hörn.
100 9-3 konverteras till eldrift under 2010.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article696122.ece
Jaha, då är det beviat att kvinnor har ungefär samma smak för bilar som för män :o)
Det man föredrar är
Stor, klumpig, törstig, stöddig, samt hänsynslös mot sin omgivning och miljön.
Var det nån som sa att kvinnor är smartare?
Dom är bra på att vänta och vänta....
Ford verkar ju mest intresserade att hålla liv i bensin och diesel så länga det går.
Det är intressant att fundera på om de hade varit snabbare om de varit ägda av Renault?
Renault kommer ju med elbilar 2010.
PG Gyllenhammar kanske hade rätt?
Dom Amerikanska ägarna har också vart bra på att bromsa upp utvecklingen för saab och volvo.
Verkar som att inget utlädskt uppköpt bilmärke får sticka ut för mycket eller vara bättre än dom inhemska märkerna, fast dom i grunden är det ändå. Volvo hade mycket bra vass teknik på gång redan för 10 år sen som blev stoppat av ford vad man hört. Har även hört liknade om saab och dess ägare. Så det var nog bara ett stort fjasko att sälja ut saab och volvo till Usa.
Så länge elbilarna inte når upp åtminstone till 50-60 mil på en laddning, så ser jag inte dessa som något intressant alternativ till bensin eller diesel.
Visst, nu säger någon att de flesta resor är under 10 mil/dag.
Så är nog fallet, men mina övriga resor då?
Skall jag vara tvungen att ha 2 bilar?
I så fall lär det väl bli en dyr elbil (de är ju inte direkt billiga) + en billig (och troligtvis miljöOvänlig) andrabil.
Om vi ser det så här, jag tror inte många skulle köpa en bensin eller dieselbil som hade en bränsletank på ca 10-15 liter
Vill bara tillägga att jag inte är någon motståndare till miljövänligare bilar eller hårdnackat försvarar bensin och diesel, men alla forskare inom teknikområdet måste verkligen lägga ner arbete för att hitta bra alternativ.
Jag tror att människan har kommit så långt att han/hon inte är beredd att försaka den bekvämligheten som vi åtnjuter för tillfället.
Sorgligt, men sant
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.