Att ladda elbilen i en vanlig stickkontakt är riskfyllt. Nu avråder Svenska elsäkerhetsverket från att använda 230V-kontakter.
De flesta elbilar kan laddas i ett vanligt kontaktuttag. Men att göra det kan vara förenat med livsfara och kan orsaka bränder, skriver Ny Teknik. Hushållskontakter klarar nämligen inte av den höga och långvariga belastningen som en billaddning innebär.
I Sverige har inga olyckor rapporterats än, men danska säkerhetsstyrelsen har varnat bilister för att ladda sina elbilar i 230V-kontakter och i Norge har det inträffat flera bränder som orsakats av pågående laddning.
Svenska elsäkerhetsverket avråder från att ladda bilen i 230V-kontakt och hänvisar istället till laddboxar, som slår av sig om något skulle gå fel. Skarvsladdar och förlängningsdosor bör undvikas.
Diskutera: Litar du på säkerheten kring laddning av elbilar?
I Sverige har inga olyckor rapporterats än, men danska säkerhetsstyrelsen har varnat bilister för att ladda sina elbilar i 230V-kontakter och i Norge har det inträffat flera bränder som orsakats av pågående laddning.
Svenska elsäkerhetsverket avråder från att ladda bilen i 230V-kontakt och hänvisar istället till laddboxar, som slår av sig om något skulle gå fel. Skarvsladdar och förlängningsdosor bör undvikas.
Diskutera: Litar du på säkerheten kring laddning av elbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En korrekt monterad elkontakt tål 10A belastning oändligt långt. Den är godkänd för det. Det är en helt annan sak att slitna / skadade uttag tål mindre. Miljömuppar som vanligtvis köper elbilar är inte kända för att vara speciellt tekniskt kunniga så de gör elementära fel, ex.vis använder halvtaskiga kablar, uttag o.d. De ska inte sätta normen!
Det är inte bara miljömuppar utan tekniskt kunnande som köper elbilar. Jag räknar inte mig själv till den kategorin. Min elbil laddas dock i ett normalt vägguttag som är ett år gammalt. Skulle det bli varmt i uttaget sitter det en sensor i stickproppen som drar ner laddströmmen eller slår av den helt. Det sköter sladdens och bilens gemensamma elektronik om.
Visst kan det bli varmt i andra delar av nätet, men det påverkas lika mycket om man har ett glorifierat uttag av typen wallbox.
Bortom - fel tänkt! När det gäller säkerhet så måste normen sättas så att den skyddar de som är kända för att inte vara speciellt tekniskt kunniga.
Menar ni på fullaste allvar att Elsäkerhetsverket avråder från att använda eluttag till just det som de är till för? Precis som Bortom skriver är ju grejerna godkända för användning. De flesta eluttag och kontakter är tom godkända för 16A, det är kablarna som begränsar till 10A. Alltså är laddströmmen bara en bråkdel av vad kontakten klarar.
Självklart blir kablar varma vid ett högt effektuttag i dem och är isoleringen dålig på dem (gamla hus) så visst kan det ta fyr. I nyare hus borde det inte vara något problem
Problemet är att folk trixar rätt mkt med uttag för att få det att fungera.
Var själv inne på en el eller plug-in hybrid men då mitt bostadsbolag vägrar att svara eller hjälpa till så fick jag hoppa över det.
Det finns många forum där många just diskuterar hur man fulkopplar sig på motorvärmaruttaget osv, så kan helt klart se en risk i att någon gör något dumt. Tror och hoppas att människor är tillräckligt smarta för att läsa manualen och följa de rekommendationer som följer med bilen.
Vilket jätteproblem det plötsligt blev för husvagnsägare som i decennier klarat både att värma och kyla husvagnarna med ett jordat eluttag . Nu kan husvagnarna orsaka brand helt plötsligt, för det är väl elbilen eller husvagnens fel när skarvarna på elsystemet i husen inte är tillräckligt hopsatta. Åker man med elbilen till verkstaden och ber dom laga husets bristfälliga skick genom att göra något på bilen när man skriver att elbilen orsakar brand.
Många använder sladdvindor utan att rulla ut hela sladden, där kan man prata om risker med överhettning om inte sladdvindan har en termosäkringen som löser ut vid för högatemperaturer.
Elsäkerhetsverket vill väl tala om att man finns låter det mer som, nu i en tid när tillverkaren står för att elprodukterna är säkra. Sedan man tog bort den obligatoriska kontrollen av elprodukter har vi haft massor av återkallelser där produkterna visat sig vara livsfarliga, lägg energin på detta systemfel istället för att skriva om elbilar som orsakar brand när ingen elbil i Sverige har orsakat någon brand medans många vanliga bilar brunnit på grund av fel i konstruktion eller tillverkning.
Sverige är på väg utför i de flesta avseenden,finns det bara stolpskott överallt(statliga verk) nuförtiden.(17- års skolning hjälper inte alltid.)
"Campingar" kan visa skräckkablage/kopplingar,hur ofta blir det bränder ens där.
Staten skakar inför "2 kr milenåkare",hur skall de normalbeskattas upp till fossilnivån...
Jag skulle i alla fall inte ladda en elbil hemma utan att först fått mina elkablar kollade.
Sladden till min dammsugare blir varm under användning. Jag har faktiskt funderat lite över det, för det har inte hänt på tidigare modeller.
Men någon brandfara är det knappast.
Så länge matarledningarna i väggen är grövre och får någorlunda kylning där inne i väggen så borde allt vara frid och fröjd.
Hur det förhåller sig i fallet billaddare kan man ha sina funderingar kring.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.