Bilköpare som vill sänka sina utsläpp rekommenderas ofta en batterielbil, och det är inte så konstigt. Med noll lokala utsläpp minskas klimatpåverkan kraftigt jämfört med en bensin- eller dieselbil på lång sikt.
Men tillverkningen av batteriet släpper ut en hel del koldioxid, och när organisationen Gröna Mobilister nu avslöjar vilka 26 bilar som aspirerar på titeln Miljöbästa bil visar det sig att gasbilarna kan prestera minst lika bra som elbilar ur ett livscykelperspektiv.
Samtliga bilar måste uppfylla vissa kriterier, som toppbetyg i krocktest hos Euro NCAP, att den är el-, vätgas- eller fordonsgasdriven och att utsläppen under ett livscykelperspektiv hålls under en viss nivå. Förra året vann Skoda Enyaq.
Utsläppen ur ett livscykelperspektiv har räknats ut enligt en schablon så de behöver inte alltid stämma exakt med verkligheten, men samma måttstock används för alla bilar så siffrorna blir jämförbara. Beräkningarna utgår från bilens vikt och typ av drivlina. Bilen beräknas köras i 25 000 mil. De exakta värdena kan du se i faktarutorna nedan.
Bland batterielbilarna ligger Hyundai Kona, Renault Megane och Nissan Leaf allra bäst till – i samtliga fall med det mindre batteripaketet. Många köpare väljer dock ett större batteri vilket ger högre utsläpp under tillverkning.
Men faktum är att Skoda Kamiq och Scala samt Audi A3 med gasdrift, som är ungefär lika stora som de tre elbilarna, släpper ut mindre koldioxid ur ett livscykelperspektiv enligt beräkningarna. Det hjälper dock inte den som drabbas av någon av gasbilarnas nackdelar, och vi ska också komma ihåg att gasbilen kanske inte alltid kan köras till 100 procent på gas utan att bilägaren ibland behöver ”fuska” genom att köra på bensin.
Bland de batterielbilar som granskats av Gröna Mobilister hamnar Polestar 2 sämst till, trots att den deltar med det lilla batteripaketet som i nuläget inte går att beställa. Polestar balanserar precis på gränsen för att få delta i tävlingen. Andra elbilar som Kia EV6, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y och Volkswagen ID.3 får betydligt bättre siffror.
- Elanvändning i Sverige: 47 gram koldioxid/kWh
- Energiinnehåll fordonsgas: 49,1 MJ/kg
- Energiinnehåll vätgas: 119 MJ/kg
- Klimatpåverkan vid tillverkning och skrotning: 7 kg/kg bil (elbil), 5 kg/kg (fordonsgas), 6 kg/kg (vätgasbil)
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 22 november 2022 Vad menas med gasbil? Vem…
- 22 november 2022 Sedan kanske gasbilen i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.