När efterfrågan på elbilar sjunker planerar Hyundai att skala upp satsningen på hybridbilar. I januari lanseras en ny hybriddrivlina som ska vara betydligt effektivare än dagens system.
Det är inte bara små och mellanstora bilmodeller som ska få hybridteknik, utan modeller i alla storleksklasser. Försäljningsmålet för hybridbilar har skruvats upp med 40 procent på bara ett år.
Den nya hybriddrivlinan får bland annat bättre bromskraftåtervinning och V2L-teknik för att kunna dela med sig av ström till andra prylar.
Vid sidan av det nya hybridsystemet utvecklar Hyundai också ett så kallat EREV-system med möjlighet till fyrhjulsdrift. Det står för Extended Range Electric Vehicle och är i princip en elbil med bensinmotor. Den används dock inte för att driva hjulen utan för att ladda upp batteriet.
Den här lösningen är enligt Hyundai ett direkt svar på att efterfrågan på elbilar minskar, men ska än så länge bara lanseras i Nordamerika och Kina.
Elbilssatsningen sätts dock inte på paus. 2030 ska elbilsutbudet bestå av 21 modeller och en av nyheterna blir stora och sjusitsiga suven Ioniq 9.
I framtida elbilar från Hyundai blir batteripaketet en integrerad del i bilens karosstruktur vilket ska ge bättre prestanda och lägre vikt. Hur det kommer påverka reparationskostnaden om någon av battericellerna behöver bytas ut eller vid en olycka är oklart.
Vid sidan av det utvecklas också en ny typ av NCM-batteri (nickel, kobolt och mangan) som blir billigare än dagens NCM-batterier.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.