Elbilsförare behöver inte ta hjälp av vägassistans lika ofta som bilägare som kör en bensin- eller dieselbil. Det har siffror från tyska organisationen ADAC visat tidigare.
Nu kommer uppdaterade siffror för bilar av modellår 2020 och 2021. Det visar sig återigen att elbilar ligger bättre till än förbränningsbilar. Elbilar stod för 2,8 haverier längs vägen per 1 000 bilar. Motsvarande siffra för bilar med förbränningsmotor är mer än dubbelt så hög: 6,4 haverier per 1 000 bilar.
Siffrorna visar återigen att det oftast är 12-voltsbatteriet som strular i nyare bilar. Det är den överlägset vanligaste felkällan när bilägaren ringer efter vägassistans, och just när det gäller 12-voltsstrul ligger elbilar sämre till än förbränningsbilar.
Totalt har siffror för 156 bilmodeller analyserats och haverierna har inträffat under 2023 för bilmodeller av modellår 2014–2021. Bäst resultat får BMW i3, Mini och BMW X1. Sämst resultat får Toyota Yaris, Ford Kuga och Toyota C-HR.
Volvo XC40 och XC60 får båda utmärkelsen ”toppmodeller” i respektive storleksklass med färre haverier än snittbilen.
- Siffrorna baseras på bilar som behövt vägassistans av tyska organisationen ADAC under 2023. Det handlar om 3,5 miljoner utryckningar.
- Enbart bilmodeller som registrerats i minst 7 000 exemplar under två år tas med.
Kommentarer till artikeln (11)
- 2024-05-01 09:41 Axa skrev: Fast det är ju…
- 2024-05-01 08:43 Fast det är ju skillnad på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.