Nästa artikel
Elbil upp till 59 procent renare än förbränningsbil
Nyheter

Elbil upp till 59 procent renare än förbränningsbil

Publicerad Idag 5:50
Elbilen vinner klimatkampen mot bensin- och dieselbilar i en ny forskningsstudie från Tyskland. Laddhybrider får bakläxa – om de laddas för sällan.

Flera studier har slagit fast att elbilar ger lägre koldioxidutsläpp totalt sett under sin livstid än bilar med förbränningsmotorer – trots att tillverkningen av elbilar ger högre utsläpp.

Den slutsatsen kvarstår när Forskningsinstitutet för energi- och miljöforskning i tyska Heidelberg nu uppdaterar en tidigare studie med nya siffror.

Forskarna har räknat ut utsläppen under tillverkning, körning och skrotning för de bilar som nu rullar ut på tyska vägar. Studien baseras på siffror från KBA, motsvarigheten till Transportstyrelsen, och räknar på 22 000 mils livslängd för bilarna. Forskarna har räknat med den tyska elmixen som är smutsigare än den svenska.

En elbil ger upphov till 53 procent lägre koldioxidutsläpp än en genomsnittlig bensinbil och 59 procent lägre utsläpp än en dieselbil under hela bilens livslängd.

Det innebär att elbilen ”kör ikapp” de högre utsläppen under tillverkning efter 4 500 mil jämfört med bensinbilar och efter 2 500 mil jämfört med dieselbilar.

Anledningen till att dieselbilar har högre utsläpp än bensinbilar i Tyskland är att dieselmotorer finns i allt färre små bilar.

Laddhybridernas förbrukning baseras i stor utsträckning på hur mycket bilägaren laddar sin bil. Siffror på EU-nivå har visat att laddhybridernas förbrukning är relativt hög och de blir därmed inte så mycket renare än en vanlig bensinbil i den nya rapporten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • Idag 10:13 J.L skrev:…
  • Idag 7:53 Elbilsmotståndarna försöker…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.