Enligt myndigheten Vinnovas rapport ”Företag inom fordonsindustrin 2006-2010” försvann totalt 24 000 arbetstillfällen från fordonsindustrin i Sverige mellan åren 2006 och 2010. År 2006 var cirka 117 000 personer sysselsatta i branschen. Fyra år och en ekonomisk kris senare var 93 000 personer anställda, vilket motsvarar en minskning med 21 procent.
Främst arbetstillfällen kopplade direkt till personbilar har försvunnit.
Att den internationella konkurrensen ökat ses som en anledning till nedgången. Tillväxt- och lågkostnadsländer erbjuder lägre lönekostnader än Sverige inom både produktion och kunskapsintensiv verksamhet.
Fordonsindustrin är också väldigt beroende av ett fungerande system med transport och logistiklösningar, kompetensförsörjning, forskning vid lärosäten och institut samt leverantörer.
Exporten inom branschen har dock återhämtat sig nästan helt. Tillverkarna av tunga fordon, Volvo Lastvagnar och Scania, har också klarat konjunkturnedgången förhållandevis bra.
Diskutera: Vad tycker du om rapporten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rapporten rapporterar självklarheter ...
Trenden är ju att vi enbart ska serva varandra .. Vi river fabriker och bygger shoppingcentrar, golfbanor och hälsoanläggningar .. Allt annat kan köpas billigare i tredje världen .. Kött kommer billigare från Brasilien och dricksvatten på falska från Bulgarien.
:o/
Skrivet av
Jes_
2012-06-21 18:
Snälla fruar från Thailand och sexarbetarna från östeuropa.
Att köpa bil med lånta pengar är inte bra. Dom tappar sitt värde snabbt.
kurrewi det skulle vara fantastiskt om alla som köpte bil betalade kontant men tyvärr har väl inte alla kontanta pengar till en ny bil i madrassen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.