Bilägare som monterar dragkrok i efterhand och inte går den officiella vägen via biltillverkaren kan råka ut för stora problem. Det skriver norska sajten Motor.
En bilägare som köpte en begagnad Volkswagen ID.4 utan dragkrok fick en icke-original dragkrok monterad vid köpet. Men nu måste bilägaren betala extra varje gång bilens mjukvara ska uppdateras. Kroken måste monteras av och sedan återmonteras och kodas om. Kroken ger felmeddelanden i bilens mjukvara och problemen kan även drabba Audi och Skoda.
En granskning Motor gjort visar att många andra märken också kan drabbas av problem om ägaren monterar en icke-original dragkrok. Det gäller till exempel Volvo, Mercedes, Kia och Peugeot. Toyota uppger däremot att det hittills inte uppstått problem med ”icke-originalkrokar”.
En originalkrok är dyrare att köpa och att låsa fast bilägarna vid originaldelar tycker Martin Eriksson, som är chef för branschorganisationen Bruktbilgruppen, är problematiskt ur konkurrenssynpunkt.
– Det här är väldigt olyckligt. Fabrikerna bestämmer vad kan monteras på bilarna, säger han till Motor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-01-22 18:00 Måste väl ändå mena att…
- 2024-01-22 15:07 Trist, märkeshandlarna tar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.