"Jag är trött på att montera och demontera den. Kan jag svetsa den och få arrangemanget godkänt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är trött på att montera och demontera den löstagbara dragkrok jag har till min bil. Det är tämligen bökigt att i samband med både montering och demontering krypa ner på marken. Jag gör det tillräckligt ofta för att tycka det är besvärligt, men sällan nog för att inte få rutin på momenten. Kan jag därför låta svetsa fast mitt monterbara drag så att den blir permanent och sedan få arrangemanget godkänt?
Ulf Sjögren
Svar:
Transportstyrelsen svarar att de inte har kännedom om specifika fordonsdetaljer. Drag är typgodkända och det innebär att de är godkända i ett visst utförande. Därför måste man kontakta tillverkaren för att ta reda på om det är tillåtet eller inte att svetsa fast den löstagbara delen på just ditt drag. Efter 1 september 2013 behöver för övrigt inte bilen i samband med eftermontering igenomgå en registreringsbesiktning för dragkrok om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kroken ska vara typgodkänd, avsedd för aktuell bil, vara monterad på ett fackmässigt sätt, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns i registreringsbeviset. Sådant drag kan också demonteras utan registreringsbesiktning om det inte finns uppgivet i vägregistret.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Jag är trött på att montera och demontera den löstagbara dragkrok jag har till min bil. Det är tämligen bökigt att i samband med både montering och demontering krypa ner på marken. Jag gör det tillräckligt ofta för att tycka det är besvärligt, men sällan nog för att inte få rutin på momenten. Kan jag därför låta svetsa fast mitt monterbara drag så att den blir permanent och sedan få arrangemanget godkänt?
Ulf Sjögren
Svar:
Transportstyrelsen svarar att de inte har kännedom om specifika fordonsdetaljer. Drag är typgodkända och det innebär att de är godkända i ett visst utförande. Därför måste man kontakta tillverkaren för att ta reda på om det är tillåtet eller inte att svetsa fast den löstagbara delen på just ditt drag. Efter 1 september 2013 behöver för övrigt inte bilen i samband med eftermontering igenomgå en registreringsbesiktning för dragkrok om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kroken ska vara typgodkänd, avsedd för aktuell bil, vara monterad på ett fackmässigt sätt, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns i registreringsbeviset. Sådant drag kan också demonteras utan registreringsbesiktning om det inte finns uppgivet i vägregistret.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förstår inte problemet. "Gör det ofta men sällan nog för att få rutin". Hur svår är en demonterbar dragkrok menar han?
Sen kan du väl bara låta den sitta i? Finns väl ingen som säger att den måste tas bort efter varje gång?
Se till att fetta på den ordentligt bara så det inte rostar så ska det nog vara grönt. Inte direkt jobbigt.
Jag har kroken konstant monterad på Skodan. Den tas bort av Carspect för att se att det går. Inte speciellt smidig konstruktion där kroken ska monteras uppåt.
Min erfarenhet är att det är själva låset/låskolven som är orsaken till att draget "fastnar" om man inte tar bort det regelbundet - har hänt på 2 bilar under senare år utan att draget för den skull suttit monterat mera än ett par månader. Den ena lyckades jag efter mycket jobb till slut få att släppa medan den andra kunde vi ta bort genom att jag hittade en film på nätet om hur man i nödfall kunde göra för att få bort kroken. Dock på bekostnad av låskolven. Och i båda fallen var själva kroken väl infettad och den delen av mekaniken fungerade utmärkt.
Desmoholic: Funkar låskolven så drar du till den med en fet hammare. Draget är en rejäl bit stål. Lite ytrost jävlas alltid med allt och alla, även hjul osv. Låskolvarna och draget fyller jag med rejält med fett som är vätskebeständigt.. Har aldrig haft problem. Det som kan hända är skit i själva öppningen. Men man kan dra en tejpbit över själva kolvmynningen så blir det bra.
Svetsa är inte godkänd. Bilprovningen godkänner om man bultar fast. Men det beror på hur konstruktionen ser ut. Om det går att på något sätt få dit en bult ist för låspinnen så den inte längre är löstagbar är det ok. Det är tex. helt nödvändigt på USA importerade bilar med löstagbar amerikansk typ av dragkrok, då den inte godkäns som löstagbar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.