Nästa artikel
Efter Vi Bilägares avslöjande: Varning för rostiga gastankar
Nyheter

Efter Vi Bilägares avslöjande: Varning för rostiga gastankar

Publicerad 17 mars 2014 (uppdaterad 18 mars 2014)
Dold rost på gastankar kan innebära allvarlig fara. Den varningen går ut till landets bilverkstäder efter Vi Bilägares avslöjande.

Rejäla rostangrepp på gastankarna – på bil som bara rullat 12 000 mil. Vi Bilägares bilder visar en inte så smickrande Volkswagen Passat av årsmodell 2009.

Men även om rosten talar sitt tydliga språk är den effektivt dold av plastkåporna som sitter under bilen och som sällan skruvas bort. Med andra ord: en dold rostfälla.

Bo Ericsson, vd för branschföreningen SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening), fick ta del av bilderna. Första reaktionen var förvåning.

– Det här var något som vi inte tagit i beräkning över huvud taget. Det här överraskade mig, det ska jag livligt erkänna, säger Bo Ericsson till Vi Bilägare och tillägger:

– Det här är angeläget. Det är ingen lekstuga. Med gastankar kan det ju smälla.

Nu har SFVF gått ut med en varning, bland annat om risken för gasläckage, till över 3 000 bilverkstäder. Nästa steg blir att se över rutiner och kontrollpunkter.

– Det finns så mycket kåpor och plast under bilen och då kan man förvänta sig att man ska demontera och kontrollera det här. Det kommer jag att ta upp med biltillverkarna och Bil Sweden (branschorganisationen, reds anm.), säger Bo Ericsson.

På sikt tror Bo Ericsson att frågan om rost och rostskydd måste lyftas:

– Det är nog dags att sätta fingret på det här med korrosion överlag, oavsett om det gäller gastankar eller något annat. Skyddet är kanske inte lika bra som vi tror.

Diskutera: Vad tycker du om rosten på gastankarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-17 16:59
Bertil Sander

Inte bara gasbussar är explosiva, nu även personbilar. Intressant!
Se även http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3800915.ece
Esther

#2 • Uppdaterat: 2014-03-17 17:09
Meph

Ja,hellr gasäckgeän bens ckage .. jävlawebsida med flash skkit går inte skriivaa...

#3 • Uppdaterat: 2014-03-17 17:30
Roy J

Nog trodde jag att man hade bättre material i gastankar. Nu kommer de väl på nya tankar, i all fall.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-17 17:40
trasten

Vi byter ganska många tankar redan nu pga rost!

#5 • Uppdaterat: 2014-03-17 18:22
Lason1

Vi demonterade en Mercedes B180 NGT på jobbet, den hade gastankar gjorda i något kompositmaterial, istället för plåt. Kanske något för andra att tänka på.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-17 18:59
Mr.Wheeler

@tilder62: Risken för explosion i ett CNG-drivet fordon är mindre än i ett bensin eller dieseldrivet. CNG, som är biogas eller fordonsgas består nästan enbart av metan som är en mycket lätt gas, lättare än luft, och som därför stiger uppåt vid ett läckage, bensin och diesel rinner ut på marken och förgasas på marknivå.
Bland det mest explosiva som finns i vår omgivning är nästan tomma bensintankar, de innehåller en blandning av förgasad bensin och luft, det enda som saknas för en explosion är en gnista.
En gastank innehåller aldrig luft och kan därför inte explodera, går det hål på en gastank pyser gasen ut och kan antändas men brinner med låga enbart utanför tanken.
Om en gastank utsätts för brand och upphettas såfinns termosäkringar som släpper ut gas, som då i och för sig tar eld, men tanken exploderar inte. Rostar en gastank så att hållfastheten blir för dålig så blir det "pyspunka" på det svagaste stället och gasen läcker ut och stiger uppåt.
Det har förekommit en olycka vid tankning av gasbil (vad jag vet) men den brodde på att man tankade CNG med 230bars tryck i en LPG (gasol) bil, det som då hände var att gasoltanken gick sönder som en ballong som blåses upp med för mycket luft.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-17 19:14
N-iklas

Glöm då inte att orsaken är användningen av "hög hållfast stål" och att orsaken till den användningen numera inte är högre säkerhet som för 10 år sedan, utan för att sänka vikten.
Och det innebär att denna stålsort används på nya rostkänsliga punkter där den förr inte användes.

Och vikten är för att sänka förbrukningen och förbrukningen sänks med hjälp av låg vikt därför att kunderna inte accepterar lägre effekt som är det naturliga sättet att få snåla motorer.

Så genom att kräva något billtillverkarna inte kan leverera tvingar kunderna fram alla möjliga dåliga nödlösningar.

Vissa nya bilar som hyllas för sin låga vikt, kommer att se kul ut om 10 år, OM det finns något kvar av dem alltså…

Om 10 år kanske rubrikerna också säger att motorer skär på löpande band till höger och vänster för att de är ynkligt utförda med fjuttiga material och äggskalsteknik för att dra lite bränsle?

#8 • Uppdaterat: 2014-03-17 19:35
Styrbjörn

Ännu en gång visar VW att det är riktiga skräpbilar dom bygger, konstigt att dom som köper VW inte verkar förstå det och blir chockade varenda gång brister visar sig.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-17 20:02
Filips

N-iklas, vilket svammel...
Vad menar du med "...det innebär att denna stålsort används på nya rostkänsliga punkter där den förr inte användes.". Jaha, vad användes om inte stål på dessa punkter innan då om jag får fråga?

Skillnaden mellan "vanligt" stål och höghållfast stål är att det sistnämnda har högre sträckgräns. Detta betyder att materialet tål högre spänningar (skjuvning och drag) innan det deformeras plastiskt (permanent). Detta uppnås genom olika legeringar och härdningsmetoder och gör knappast att materialet korroderar enklare.

Du kan m.a.o använda mindre material för att uppnå samma styrka i materialet, vilket reducerar vikten.

#a • Uppdaterat: 2014-03-17 21:32
MickeAn

Filips,
Om vi antar att du använder höghållfast stål och utnyttjar finessen att det har högre sträckgräns till att göra godstjockleken tunnare. Måste man inte då kräva att det höghållfasta stålet har mindre benägenhet att korrodera?

Om materialen har samma benägenhet att korrodera så kommer väl samma skada att uppkomma ned till samma djup (om vi antar korrosion från utsidan).

Om så är fallet så kommer den konstruktion som är utformad av höghållfast stål att vara tunnare från början och därmed tappa en större andel av sin lastbärande area. Det vill säga att om de är dimensionerade för samma last med samma säkerhetsmarginal så blir konstruktionen av höghållfast stål mer känslig mot korrosion (om materialet i sig har samma korrosionsbenägenhet).

En fråga till kunskapsbanken här - är de höghållfasta stålen mer eller mindre benägna att korrodera än de stålsorter som tidigare användes för samma tillämpningar? Jag hade själv gissat på att om man nu ändå har kritiska legeringssteg för styrkans skull så finns det väl möjlighet att legera också för högre korrosionsbeständighet med bibehållen konkurrenskraft gentemot "vanligt" stål.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.