De tuffare reglerna för förmånsbilar som regeringen införde förra året märks nu tydligt på hur många nya företagsbilar som registreras.
Under förra året bromsade antalet nya bilar som registrerades på företag in med fem procent samtidigt som antalet bilar som registrerades på privatpersoner ökade med nästan 17 procent.
I januari 2022 låg raset på hela 24 procent och då stod företagen för 49 procent av alla nyregistrerade bilar. Samma månad förra året var den siffran 62 procent.
– De flesta teknikskiften inom fordonsindustrin har drivits av företagskunder som har en vilja och förmåga att tidigt välja ny teknik som ofta initialt kostar mer. Det är därför olyckligt att regeringen med sina nya förmånsregler har gjort det svårare för företag att driva på omställningen, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
Behåller bilen
Många förmånsbilister väljer nu att ha kvar sin bil eller att inte hämta ut en ny på grund av de nya reglerna.
I princip alla stora bilmärken tappade företagsköpare under januari månad. Audis minskning är 28 procent, för BMW är minskningen 43 procent och för Mercedes över 50 procent. Volkswagen och Volvo tappar 23 respektive 25 procent medan Ford som ett av få märken ökar med över 300 procent.
- Förmånsbilar köps av företag och kan sedan användas som en löneförmån av den anställda.
- Den 1 juni förra året infördes hårdare regler som gör förmånsbilar mindre förmånliga. Tanken är att de i princip ska bli lika dyra som privatägda bilar.
- Miljöpartiet har varit drivande i förslaget och kallar det för en ”del av en större grön skatteväxling”. Skatteintäkterna beräknas öka med 150 miljoner kronor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (70)
- 6 februari 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
- 6 februari 2022 Guran skrev: Min MB fick jag…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.