Infrastrukturminister Andreas Carlson höll pressträff i Stockholm på onsdagen.

Nästa artikel
Efter trafikkaoset: Nu ska däckbrottet bli dyrare
Nyheter

Efter trafikkaoset: Nu ska däckbrottet bli dyrare

Publicerad 2024-04-03 20:49 (uppdaterad 2024-04-03 21:04)

Infrastrukturminister Andreas Carlson höll pressträff i Stockholm på onsdagen.

Hårdare böter för körning med fel däck – och ändrade regler för dubbdäck. Det är två åtgärder som regeringen föreslår efter tisdagens snökaos.

Det plötsliga snövädret under tisdagen blev en deja vu-upplevelse för Sydsveriges bilister. Med E22-kaoset färskt i minne stod trafiken än en gång stilla på motorvägarna. Några fick vänta i köerna hela natten.

Det var därför som infrastrukturminister Andreas Carlson i förtid avbröt sin vistelse i Bryssel, där han bland annat hade ett möte med EU:s transportministrar inbokat, för att vara på plats i Sverige.

Under en pressträff på onsdagskvällen la han fram några förslag till åtgärder för att det här inte ska hända igen.

En stor del av skulden till det kaos som uppstod den här veckan tillskrivs bilisterna själva. Flera av dem ska enligt uppgift ha gett sig ut i snöstormen trots att de redan hade bytt till sommardäck – och här är ministern tydlig.

– Den som har sommardäck på bilen ska under inga omständligheter ge sig ut där det råder vinterväglag, säger han, och tillägger att detta även gäller lastbilsförare.

– En betydande del av de stopp som skett på vägarna det senaste dygnet har orsakats av tyngre fordon som kört fast, säger han.

För att driva hem budskapet meddelar Andreas Carlson att högre böter är att vänta för bilister som gör sig skyldiga till att köra på vintervägar med fel däck, utan att nämna några exakta belopp.

Han föreslår också att ändra reglerna för dubbdäck, så att bilister tillåts ha dem på bilen ett par veckor längre in på våren.

Andra åtgärder från regeringens sida inkluderar att man har gett Trafikverket i uppdrag att reda ut hur vinterväghållningen kan förbättras, något som Andreas Carlson menar ”uppenbart behövs”.

Han utesluter inte heller att ge myndigheterna större befogenheter att helt enkelt stänga av vägar vid behov.

Vad gäller den faktiska situationen ute på vägarna under tisdagen tycker Andreas Carlson att saker och ting fungerade bättre än under E22-situationen i början av året – en händelse som föranledde skarp kritik från oberoende utredare mot Trafikverkets bristande ansvarstagande.

– Vi har en hyfsat samstämmig bild av att samverkan mellan myndigheterna har fungerat betydligt bättre denna gång. Ingen kan dock vara nöjd när förare blir stående i timtal längs vägarna, säger han.

Vem som bär ansvaret för att det trots allt blev som det blev vill Andreas Carlson inte svara på.

– Det är olika aktörer som har ansvar för olika delar, säger han.

Han menar vidare att den här typen av väder är ovanligt på den här tiden av året.

– Det här är det värsta vädret vi har haft sedan 1995. Det är svårt att vara förberedd på det, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (51)

  • 2024-04-05 19:08 Mr Snoid skrev: Villevalle…
  • 2024-04-05 19:01 Villevalle skrev: Det är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.