I år har många valt att semestra i Sverige och då är husbil ett populärt alternativ.
Men förra året avslöjade Trafikverket allvarliga säkerhetsbrister i nya husbilar. Ett krocktest visade att risken att omkomma vid en frontalkrock var mycket stor.
Resultatet av krocktestet var så uselt att regeringen nu vill utreda hur krocksäkerheten i nya husbilar kan förbättras. Det är Trafikverket som får i uppdrag att utreda hur säkerheten kan bli bättre.
”Underlaget ska sedan användas för att driva frågan internationellt, eftersom husbilar omfattas av harmoniserade regler som är överenskomna inom EU”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Ett av grundproblemen är att många husbilar baseras på transportbilschassin där tillverkarna prioriterat låga kostnader före hög säkerhetsnivå.
– Det är oacceptabelt att vi ser den här typen av brister. Det ska vara tryggt att färdas på vägarna, oavsett om du färdas i en vanlig bil eller i en husbil. Därför får Trafikverket nu det här uppdraget, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svårt att se vad Trafikverket ska göra åt detta. Visserligen finns Kabe inom riket men det är väl ändå EU-regler som gäller.
Förarhytten är ofta av trä.
Så länge myndigheten tycker att mopedbilar av plast får köras på +50km/h vägar, så är ju husbilsproblematiken nästan försumbar...
Men mopedbilar måste ju finnas - så därför görs de av plast, för eg är de bara mopeder..?
Så klart - bygg husbilar säkrare o skrota mopedbilar..
Men så länge politikerna styr kan vad som helst hända...
Både mopedbilar och husbilar invaggar falsk trygghet...
Husvagn måste ju vara mycket smartare. Dels sitter man i en säkrare bil, dels kan man koppla bort vagnen och åka runt på ett smidigare sätt när man kommer till resmålet. Husvagnar är väl oftast rymligare och trevligare också?
Husbil är ett bra exempel på att ett stort och tungt fordon inte alltid är det bästa att krocka i.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.