För 54 miljoner kronor har högskolans laboratorium för motorforskning byggts om kraftigt. Rummen där motorerna testkörs har blivit fler och forskarna har fått bättre möjligheter för att göra både fler och mer precisa mätningar.
Invigningen äger rum onsdagen den 29 januari.
Bland motorerna som utvecklas i labbet finns en modifierad dieselmotor som byggts om för att kunna köras på bensin. Motorn, som kombinerar det bästa från diesel- och bensinmotorer, har världsrekordet när det gäller verkningsgrad, 57 procent.
Verkningsgrad är ett mått på hur effektivt bränslet utnyttjas. Dagens dieslar når upp till ungefär 45 procent medan bensinarna, som är mindre effektiva, når drygt 30 procent.
Genom att byta bränsle från diesel till bensin och blanda bränslet med lagom mycket luft under kompressionsfasen blir förbränningen lagom snabb och energiförlusterna minskar. Resultatet blir lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.
När motorn kan bli verklighet är däremot oklart.
– Det är inte vi som gör motorer för produktion, det är snarare en fråga för till exempel Volvo och Scania, säger Bengt Johansson, professor vid avdelningen för förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola, till Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om motorforskningen i Lund?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Något bättre verkningsgrad än 30 % har en del bensinmotorer kan man läsa här.
http://green.autoblog.com/2011/04/24/toyota-targets-45-thermal-efficiency-for-engines-in-next-gen-hy/
Sedan till det svåra att låta motorerna få gå med det varvtalet och belastning där motorn har sin bästa verkningsgrad vilket inte är det lättaste.
Bra, sälj motorn till Saab eller Volvo så vi får en fin motor i våra bilar samt behåller jobben i Svedala...
Fredrik @ Låter som att det är en lastbilsmotor som skall köras på bensin, eller?
Denna motor kommer inte i närheten av verkningsgraden hos moderna vätgasdrivna bränsleceller. Bränslecellerna har dessutom renare avgaser, endast vattenånga.
"blanda bränslet med lagom mycket luft under kompressionsfasen blir förbränningen lagom snabb och energiförlusterna minskar."
Jaha, vad är det då man har blandat bränslet med hittills?
Då ligger dom nog i närheten av den teoretiskt högsta verkningsgraden för en Otto motor. Det skulle vara ett stort kliv framåt om man kunde få en verkningsgrad på 50% i en bil som kan köpas. Håller tummarna för att Lunds tekniska högskola kommer att lyckas.
De angivna verkningsgraderna är vid max eller nära max belastning/moment. När vi sedan kör personbilen och i snitt tar ut en bråkdel av max kommer de angivna verkningsgraderna att halveras.
Om motorn används som laddmotor i en seriehybrid kan den ju gå med konstant varvtal och belastning för bästa verkningsgrad.
Helt rätt saabnisse men då förlorar Du verkningsgrad i generatorn och elmotorn i stället. Så frågan är om det blir märkbart bättre.
Konceptet multibränslemotor är inte alls nytt, bl.a. Mercedes jobbar på det, dock är utmaningarna lite för stora än.
Dagens mest effektiva dieselmotorer ligger redan på ca. 54% verkningsgrad (mätt på vevaxeln), dit hör både jättedieslar från Wärtsilä och Scanias raka turbocompound-sexor. Men som andra påpekat: effektiviteten avtar med lägre belastning så i en bil kommen man sällan över 20% verkningsgrad.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.