Försäljningen av E85 minskade med cirka 70 procent mellan september och december 2008. Nu uppmanar Gröna Bilister borgerliga riksdagsledamöter att agera för att stoppa raset.
- På fyra månader kan en dåligt reglerad marknad underminera tolv års miljöarbete. Politiker har ett stort ansvar att se till att det inte är lönsamt att agera klimatvidrigt, men vi ser bara trötta, handlingsförlamade politiker som passivt låter tiden gå. Också bränslebolagen borde ta miljöansvar, men har inte lyft ett finger för att omfördela vinsterna mellan gungor och karuseller så att etanolen kan bli billigare och bensinen något dyrare, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.
I september 2008 såldes 28 100 m3 etanol E85 i Sverige medan det i december såldes ca 8 300 m3. En nedgång som Gröna Bilister kopplar till att det varit cirka två kronor dyrare per mil att köra på etanol än på bensin.
Därför skickar Gröna Bilister nu ett kortfattat öppet brev till alla borgerliga riksdagsledamöter - med en uppmaning att säkerställa att etanolen blir billigare än bensinen. I brevet står följande:
"Försäljningen av etanol E85 minskade med cirka 70 procent från september till och med december 2008. Det strider helt mot Sveriges klimatmål, den av alla partier accepterade principen att förorenaren ska betala och budgetpropositionens mål att "användningen av biodrivmedel ska kunna öka snabbt och till lägre kostnader". Den minskade miljöbränsleförsäljningen hotar den svenska miljöbilsboomen, och därigenom stora satsningar inom svensk industri, inte minst fordonsindustrin. När tänker du agera? Kontakta mig gärna för förslag om hur vi kan rätta till detta pågående fiasko."
Det höjda E85-priset har bland annat förklarats av en höjd andel bensin i E85-blandningen och ett stigande dollarpris. Men Gröna Bilister underkänner dessa argument.
- Dollarn sjönk månad för månad under lång tid utan att etanolpriset sjönk, men när den steg höjde de omedelbart priset. Vinteretanolens högre andel bensin motsvarar högst trettio öre av bensinbolagens höjning på nittio öre, lika mycket och precis samtidigt. Därför har vi bett Konkurrensverket att granska detta och lanserat ett upprop för att kanalisera allmänhetens ilska över uppochnedvända spelregler, säger Jakob Lagercrantz.
Nu vill Gröna Bilister se en höjning av bensinskatten - eller en sänkning av momsen på E85.
- I klimatberedningen var alla riksdagens sju partier överens om att beskattningen av bensin måste höjas. Om politisk enighet kunde omsättas i politiska beslut, skulle dagens orimliga prisbild på E85 jämfört med bensin snabbt vara historia. Det går också att sänka momsen på E85, men det är krångligare och tar längre tid eftersom det måste godkännas av EU, säger Jakob Lagercrantz.
I september 2008 såldes 28 100 m3 etanol E85 i Sverige medan det i december såldes ca 8 300 m3. En nedgång som Gröna Bilister kopplar till att det varit cirka två kronor dyrare per mil att köra på etanol än på bensin.
Därför skickar Gröna Bilister nu ett kortfattat öppet brev till alla borgerliga riksdagsledamöter - med en uppmaning att säkerställa att etanolen blir billigare än bensinen. I brevet står följande:
"Försäljningen av etanol E85 minskade med cirka 70 procent från september till och med december 2008. Det strider helt mot Sveriges klimatmål, den av alla partier accepterade principen att förorenaren ska betala och budgetpropositionens mål att "användningen av biodrivmedel ska kunna öka snabbt och till lägre kostnader". Den minskade miljöbränsleförsäljningen hotar den svenska miljöbilsboomen, och därigenom stora satsningar inom svensk industri, inte minst fordonsindustrin. När tänker du agera? Kontakta mig gärna för förslag om hur vi kan rätta till detta pågående fiasko."
Det höjda E85-priset har bland annat förklarats av en höjd andel bensin i E85-blandningen och ett stigande dollarpris. Men Gröna Bilister underkänner dessa argument.
- Dollarn sjönk månad för månad under lång tid utan att etanolpriset sjönk, men när den steg höjde de omedelbart priset. Vinteretanolens högre andel bensin motsvarar högst trettio öre av bensinbolagens höjning på nittio öre, lika mycket och precis samtidigt. Därför har vi bett Konkurrensverket att granska detta och lanserat ett upprop för att kanalisera allmänhetens ilska över uppochnedvända spelregler, säger Jakob Lagercrantz.
Nu vill Gröna Bilister se en höjning av bensinskatten - eller en sänkning av momsen på E85.
- I klimatberedningen var alla riksdagens sju partier överens om att beskattningen av bensin måste höjas. Om politisk enighet kunde omsättas i politiska beslut, skulle dagens orimliga prisbild på E85 jämfört med bensin snabbt vara historia. Det går också att sänka momsen på E85, men det är krångligare och tar längre tid eftersom det måste godkännas av EU, säger Jakob Lagercrantz.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är om vare sig miljön eller svensk bilindustri förlorar på den minskade försäljningen av E85. Etanol är ju inte särskilt miljövänligt, och bl.a. Världsnaturfonden har varnat för en utbyggd produktion av etanol - som riskerar att leda till naturförstöring. Volvo och Saab säljer ju miljöklassade bilar som även kan köras på bensin, så försäljningen lär väl inte påverkas av E85-priset så länge bensinen är så billig. Men egentligen är det tveksamt att man premierar bilar som kan köras på E85. Själv hoppas jag att Volvo och Saab satsar på gas, eftersom lokalt producerad biogas är det bästa bränslet som finns idag.
Kolla här Per http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13082
Volvo har redan det på g.
När det gäller etanol så är det bra att varna för dålig utbyggnad. Bra är förstos bara plusetiv för miljö, jobb och säkerhet. I Svergi finns på de flesta mackar miljömärkt etanol http://www.hallbaretanol.se/
Hur du än ser på saken blir det klart bättre än bensin även för plånboken på ett helårsperspektiv. Räkna själv efter på www.tanka.se där alla priser finns för hela 2008. Tanka alltid E85, det lönar sig i längden även om det just nu är dyrare.
Världsnaturfondens varning gäller nyetablering i känsliga områden i Afrika, inte utökad produktion i Brasilien därifrån vi får nästan all etanol. Brasiliansk etanol är minst lika klimatbra som fordonsgas. "Minst lika bra" eftersom fordonsgasen i genomsnitt bara 55% förnybar biogas och resten fossil icke förnybar naturgas som bara sänker klimatpåverkan med 20%, men i övrigt har ungefär samma miljöpåverkan som bensin. "Minst lika bra" eftersom inga mätning finns för hur mycket läckage som sker vid produktion, distribution och användning av fordonsgasen. Metan är en 21 gånger kraftigare växthusgas än koldioxid, så det krävs bara lite läckage så är fordonsgas ett klimatsämre drivmedel än bensin.
Låt oss ta till oss och använda etanolbilarna idag och låt därmed den idag, bästa teknik - och - bränslelösningen leda in oss imorgondagens ännu bättre bränsle och fordonspark. Ett tror jag att vi alla vill uppnå: en bättre miljö baserad på, den för dagen, bästa bränsle, ekologi och tekniklösningen. Jag vill samtidigt passa på att blottlägga ytterligare ett "falskt kort" som pressen spelar ut i Etanol och matförsörjnings debatten nämligen att vi bör ej köpa ekologiskt producerade livsmedel eftersom eko bonden bara får ut ca 60% av vad den konventionella bonden kan producera vilket då, allt annat lika, innebär att världssvälten ökar med 40% om man väljer det ekologiska alternativet !!!! Det man missar är att om man konsumerar än mer konventionellt odlade livsmedel kan man visserligen producera 40% mer på kort sikt men med framtida produktionsfall på spel eftersom man sakt men säkert förgiftar den enda "Tellus", jordklot vi har. Sammanfattningsvis skall vi ta till oss våra inhemskt tillverkade Etanolbilar med dess stora för - och - små nackdelar samtidigt som vi bör konsumera mindre kött men som är producerat på ett ekologiskt försvarbart vis.
att wvenska regeringen har satsat över en halvmiljard kronor till olika stimulanser för att fölk skall köpa och köra miljöbil och sedan ser till att det är dyrare att köra med etanol än bensin/diesel kan ju inte vara annat än ren skandal det finns 10 000 tals miljöbilar som kör med benins i tanken genom stockholmstullarna just nu, och alla som har förmånsbil har ju 20% lägre förmnsvärde, jaghar sjlv en vw golf etanol och kör den med bensin just nu. och kommer att kvittera ut 10 000 kr i staten som miljöbilspremie. Självklart tankar man det bränsle som ger lägst milkostnad som bilägare, det borde väl varje regeringsmedlem inse, det är inte konstigt att anders calrgren är så syst om miljöbilsstatsningen. att sverige valde etanol var bara att hålla liv i liket saab med modellerna 9.5 o 9.3 biopower.
Märkligt hur många som är villiga att sälja sin heder för småsummor!
Jag tycker att detta är ofattbart.
Klaga på bensin bolagen istället som höjt priset på etanol pga att det är E75 på vintern.
Vi i södra Sverige klarar oss på E85, så sluta med vinter etanol. Inför det ovanför Falun.
Hade det varit E85 hade priset mot bensin skillt med 2 kr.
Etanolen fördröjer bilindustrins satsning på mer effektiva drivmedel. Att subventionera Etanolen är att gå bilindustrins intressen till mötes.
EU kommer sannnolikt med ett beslut under våren, där Miljövärdet fastställs till den med bensindrift lägsta nivån. Därmed måste bränsleförbrukningen för etanol vara lägre än bensinförbrukningen för att bilen ska uppfylla miljökraven som miljöbil.
Man har även diskuterat 2 tankar, en för etanol och en 15 literstank för bensin, (samma som gasdrivna bilar), med kraftiga miljöböter för den som tankar bensin i etanoltanken. Upp till 1000 euro!!
Men det är bara några förslag än så länge.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.