Konceptsuven från Audi kan laddas med hjälp av solceller på taket.
Konceptet e-tron quattro har gjort sin debut i Frankfurt. Med 50 mils räckvidd hintar den om produktionsmodellen som sägs komma 2018.
Som Vi Bilägare tidigare har berättat drivs bilen av tre elmotorer, en på framaxeln och två på bakaxeln. Total effekt ska bli 320 kW och med tillfällig boozt-funktion kan föraren framkalla 370 kW och över 800 Nm. 0-100 går på 4,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 210 km/h.
Litiumjonbatteriet är inbyggt i golvet i kupén och har en kapacitet på 95 kWh. Detta ger en räckvidd på 50 mil. Ett kombinerat laddsystem gör det möjligt att ladda med såväl likström som växelström. Snabbaste laddtiden är 50 minuter. Konceptet går även att ladda trådlöst genom induktion. På taket finns även solceller som ger extra energi i soligt väder.
E-tron quattro concept är 4,88 meter lång, 1,93 meter bred och 1,54 meter hög.
– Audi kommer att lansera en helt eldriven SUV tidigt 2018. Med nya Audi e-tron quattro concept ger vi en konkret förhandsvisning, säger utvecklingschef Ulrich Hackenberg.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron quattro?
Litiumjonbatteriet är inbyggt i golvet i kupén och har en kapacitet på 95 kWh. Detta ger en räckvidd på 50 mil. Ett kombinerat laddsystem gör det möjligt att ladda med såväl likström som växelström. Snabbaste laddtiden är 50 minuter. Konceptet går även att ladda trådlöst genom induktion. På taket finns även solceller som ger extra energi i soligt väder.
E-tron quattro concept är 4,88 meter lång, 1,93 meter bred och 1,54 meter hög.
– Audi kommer att lansera en helt eldriven SUV tidigt 2018. Med nya Audi e-tron quattro concept ger vi en konkret förhandsvisning, säger utvecklingschef Ulrich Hackenberg.
Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron quattro?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är ju var de har tänkt att man ska ladda den. Oftast går det väl hemma, men ska de konkurrera med amerikanen så räcker det inte med ringar i fronten.
Sen att bilen kommer vara fyrstitsig. Verkar som batterierna går i en hög 'kardantunnel' i mitten av kupen.
fast har inte sett nån bild på baksätet än
Batterierna ligger i golvet, typ Tesla.
Återstår att se vad det blir av det hela.
@Mäkinen, Fortums laddstolpar förhoppningsvis.
Swemba,
De ger 40-50kW som mest. Det tar lite tid att fylla batteriet där. VW-handlarnas egna uttag ger max 22kW så där lär det bli att ta mer än en kopp kaffe.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.