Citroën E-Mehari.
Crossovern E-Mehari är inspirerad av gammal modell med modern teknik.
På bilsalongen i Frankfurt i höstas visade Citroën upp konceptet Cactus M. Nu meddelar den franska biltillverkaren att det blir en produktionsmodell delvis baserad på strandraggaren, och den blir dessutom eldriven. E-Mehari toppfart på 110 kilometer i timmen med en räckvidd på 20 mil. Den blir fulladdad på åtta timmar i ett uttag på 16 Ampere eller på 13 timmar i ett uttag på 10 Ampere.
Batteriet är av typen litium-metall-polymer, LMP. Enligt Citroën är dessa batterier mer vädertåliga, eftersom de är torra inuti, till skillnad från litiumjonbatterier som har en vätskebaserad elektrolyt.
Även om E-Mehari är resultatet av Cactus-konceptet har den sina rötter längre bakåt i tiden, nämligen i strandbilen Méhari från 1968, en fyrsitsig terränggående cabrioletsuv döpt efter en kamel.
E-Mehari byggs i PSA-koncernens fabrik i Rennes och lanseras i Frankrike våren 2016.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën E-Mehari?
Batteriet är av typen litium-metall-polymer, LMP. Enligt Citroën är dessa batterier mer vädertåliga, eftersom de är torra inuti, till skillnad från litiumjonbatterier som har en vätskebaserad elektrolyt.
Även om E-Mehari är resultatet av Cactus-konceptet har den sina rötter längre bakåt i tiden, nämligen i strandbilen Méhari från 1968, en fyrsitsig terränggående cabrioletsuv döpt efter en kamel.
E-Mehari byggs i PSA-koncernens fabrik i Rennes och lanseras i Frankrike våren 2016.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën E-Mehari?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Först läste jag att den hette e-Haveri, men den kanske blir mer pålitlig än så. Den ser ju rätt kul ut, men förmodligen inte en bil som är praktisk i verkligheten...
Totalt opraktisk och dessutom får vi inte köra bil på stränderna i Sverige.
Som en kul ungdomsbil i varmare länder kan den kanske sälja en del bilar men jag tror inte att den blir en storsäljare.
När C5 ska ersättas kommer den inte som kombi har jag läst nånstans.
Den säljer för dåligt.
Hur kan man ta fram en sådan här modell då ?
Den kan väl knappast sälja bättre ?
Naturligtvis tänker man inte på kalla Norden när man tar fram en sådan här bil. Den är naturligtvis avsedd för mer mänskliga temperaturområden.
Och säkert kommer den att sälja om den inte blir svindyr, vi kan ju jämföra med just Mehari som säljs fortfarande, men nu som återuppståndna rehabiliterade ganska dyra objekt.
Jag gillar modellen, jag gillar lite småknäppa bilar, framför allt om dom är tänkta att vara köpbara även för vanliga människor. Var inte japanerna duktiga på på sådana här bilar för tjugotalet år sedan
celef, jag förmodar att du menar kei-cars som kom 1955 med 360cc motorer, de blev nästan nödvändigtvis försedda med ett knäppt utseende för att någon överhuvudtaget skulle få plats i dem.
Sedan 1999 har de 660 cc och blir väl lite rymligare.
Men de tillverkar ju fortfarande pajasbilar t,ex Aygo, Micra eller Joke ;-/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.