Renault var tidigt ute med att erbjuda så kallad batterileasing till elbilsmodellen Zoe. Tanken var att priset på själva bilen kunde pressas ned om köparen hyrde batteriet till en månadskostnad.
Den lösningen har nu fasats ut, men kan å andra sidan vara på väg att komma tillbaka – kinesiska Nio har nämligen planer på att införa en liknande lösning i Europa.
Nu öppnar Renaultchefen Luca de Meo för ytterligare en nyhet som kan komma att införas. På Financial Times bilindustrikonferens avslöjade han planer på att lansera batteribyten som komplement eller ersättare till snabbladdning.
Den som inte vill eller hinner snabbladda sin elbil kan istället välja att helt enkelt byta ut batteriet mot ett fulladdat längs vägen. Även den lösningen hämtas från Nio som redan öppnat många batteribytesstationer längs kinesiska vägar och som ska införa samma lösning i Europa.
Elon Musk har utvärderat tekniken men valt att satsa på Superchargers istället
Tesla har tidigare utvärderat tekniken men istället valt att satsa på märkets nätverk av Superchargers. Det är inte besämt att Renault ska bygga batteribytesstationer men Luca de Meo beskriver lösningen som en intressant möjlighet, särskilt om den kan minska risken för köer vid snabbladdarna vid exempelvis storhelger.
– Vi måste hitta en pragmatisk lösning men från affärssynpunkt är det skillnad på batteriet och bilen, säger han, och menar att det rent ekonomiskt kan vara smart för biltillverkarna att koppla bort batteripaketet från själva bilen eftersom den då kan få bättre andrahandsvärde.
Renault har knappast legat i framkant när det gäller snabbladdning. Elbilen Zoe laddar förhållandevis långsamt på långresa jämfört med många konkurrenter.
Läs också: Klart: Nu kommer Nio till Europa – med batteribyte
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.