Flera biltillverkare och många bilägare hoppas mycket på så kallade e-bränslen, som kan sänka utsläppen i konventionella förbränningsbilar utan att bilägaren behöver byta till en elbil.
Men tekniken har tidigare fått kritik för att vara ineffektiv, och e-bränslen kanske inte blir så ”klimatneutrala” som de ibland uppges vara. Det hävdar organisationen Transport & Environment i en ny rapport som publicerades på torsdagen.
2035 blir det förbjudet att sälja nya bilar inom EU som inte är 100 procent klimatneutrala. I praktiken innebär det att bara elbilar blir tillåtna, men förbränningsbilar kan också godkännas om de kan köras på e-bränsle som framställs med förnybar el efter en överenskommelse som gjordes i sista sekunden.
”Nu kan kraven i fråga plötsligt inte nås”
Men med ett nytt regelverk sänks kraven för e-bränslen så att de bara blir klimatneutrala till 70 procent. I så fall släpper bilar som körs med den typen av bränsle ut nästan fem gånger mer koldioxid än elbilar: 61 gram koldioxidekvivalenter per kilometer jämfört med 13 gram.
För att bli helt koldioxidneutralt behöver e-bränslet produceras med förnybar el och den koldioxid som släpps ut behöver fångas in från atmosfären, något som är dyrt och invecklat. Bilar som körs på e-bränsle kommer också släppa ut kväveoxider, kolmonoxid och ammoniak till skillnad från elbilar, och enligt T&E kommer det krävas stora mängder el för att framställa bränslet.
En bil som körs på e-bränsle släpper visserligen ut 70 procent mindre än en vanlig bensinbil. Men elbilen är alltså betydligt renare även om T&E har räknat på en låg elförbrukning på drygt 16 kWh/100 km.
– Det är överraskande att e-bränslelobbyn i flera år pratat om hur rena deras bränslen är, men nu kan kraven i fråga plötsligt inte nås, säger Friederike Piper, e-mobilitetsexpert på T&E, i ett uttalande.
- Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer utan att några modifieringar behöver göras.
- Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket producerar metanol eller kolväten. Tanken är de ska produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om bränslena tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
- Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av elen man stoppar in når fram till bilen för att sätta den i rörelse. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 6 oktober 2023 Den är ungefär 5x mindre…
- 5 oktober 2023 Hur länge tänker…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.