Nästa artikel
Dyrast däck inte bäst
Nyheter

Dyrast däck inte bäst

Publicerad 15 mars 2017 (uppdaterad 17 mars 2017)
Den tyska bilistorganisationen ADAC har testat sommardäck, med en del överraskande resultat.
Den tyska bilistorganisationen ADAC har nu publicerat årets test av sommardäck. Resultatet är något nedslående då då flera välkända märken fick riktigt dåliga resultat. ADAC har testat 16 däckmodeller för mellanklassbilar och 15 för SUV och jämfört dem med en referensmodell.

Bäst för mellanklassbilar är enligt testet Pirelli Cinturato P1 Verde, tätt följt av Bridgestone Turanza T001, Continentel PremiumContact 5 och GoodyearEfficientGrip Performance. På SUV-sidan fick Goodyear EfficientGrip SUV högst betyg, med ganska god marginal till tvåan Cooper Zeon 4XS Sport.

Riktigt dåliga betyg fick däremot SUV-däcken Bridgestone Dueler H/P Sport och Michelin Latitude Tour HP som dessutom är bland de dyrare däcken i testet. Allra sämst gick det för Yokohama Geolandar SUV som fick det lägsta möjliga betyget med omdömet "extremt svag på våt vägbana och svag på torr". Sämst betyg för mellanklassäcken fick GT Radial Champiro FE1, men det hamnade ändå inom ramen för betyget "tillräckligt".

Inget däck i testet kom i närheten av något toppbetyg och större delen av dem hamnade i betygsgrupperna "tillfredställande" eller "tillräckligt".

Vill du ha koll på vilka däck som gör bäst ifrån sig i svenska förhållanden så finns Vi Bilägare nummer 4 i butik nu, med vårt stora sommardäckstest. För prenumeranter finns det förstås också tillgängligt digitalt.

Läs hela ADACs test här (på tyska).
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-03-15 20:43
Henrik-Andersson

Däckproduktion måste vara det värsta i "gyllene medelväg" som existerar.

Ska man ha slitstyrka så får grepp stå tillbaka, ska man ha våtegenskaper så får sidogrepp stå tillbaka, ska man jaga låg ljudnivå så blir däcken för höga och tilltalar inte köparna på grund av det, är det högfartsegenskaper som är prio ett så är de stötiga i lågfart...........osv osv !

#9 • Uppdaterat: 2017-03-15 20:59
Raphael

Visst är det så Henrik-Andersson, men här menar jag att premiumtillverkarna har ett högre medelsnitt dvs fått ihop balansen mellan olika egenskaper bättre. Framförallt våtgrepp och komfort. Billigare däck kan vara ok på torrt, men bullrar mer, stöter mer och bromsar sämre i väta. Sen kan det guvetvis alltid finnas ett enstaka undantag som bryter mönstret.

#a • Uppdaterat: 2017-03-15 21:06
Henrik-Andersson

Du har helt rätt Raphael, och fick en tumme upp av mig för bägge dina inlägg :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.