Transportföretagen varnar om att det kan bli svårt för den tunga trafiken att ställa om till el eftersom det är för dyrt, vilket SvD är först att rapportera om.
Samtidigt görs det stora satsningar på att bygga ut laddnätverket för ellastbilar. Än så länge är platserna få där man kan ladda stora lastbilar.
Några som har planer på att bygga ut nätverket och söker statligt bidrag för detta är dels kommuner, bensinbolag som OKQ8 och Circle K, och energibolag som Vattenfall, Eon och Skellefteå kraft.
Skellefteå kraft bygger till exempel ett laddnätverk tillsammans med OKQ8 för personbilar och har planer på att även göra detta för lastbilar.
– Vi ska ha Sveriges mest utbredda laddnätverk för personbilar och tunga transporter. Just nu har vi ett stort tryck från kunderna och det går snabbare än väntat, säger Fredrik Jonsson chef för e-mobilitet på Skellefteå kraft till SvD.
Omställningen till eldrivna lastbilar är på gång lite smått. Vi har tidigare rapporterat om företag som provar på eldrivna transporter och Volvo och Scania har en del modeller tillgängliga för försäljning.
De tre största lastbilstillverkarna Volvo, Scania och Daimler Truck har planer på att bygga 1 700 laddplatser för ellastbilar längs med de största vägarna i Europa.
Men branschorganisationen transportföretagen tror det kommer bli svårt att sälja ellastbilar eftersom det är så dyra och menar att det borde finnas större subventioner.
Däremot verkar företagen som satsar på att bygga laddare inte hålla med om att det kommer vara ett större problem.
– Elnätet är bekymret. Ute vid motorvägen behöver vi plötsligt få samma effekter som krävs för tre-fyra villakvarter, säger Fredrik Jonsson på Skellefteå kraft till SvD.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (53)
- 29 juli 2023 Elvägar är lika korkat som…
- 27 juli 2023 John2008 skrev: Villevalle…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.