Nästa artikel
Duster-entusiaster på skogstur
Nyheter

Duster-entusiaster på skogstur

Publicerad 4 mars 2018
I början av januari samlades ett gäng Dacia Duster-ägare i trakterna kring Skövde för en friluftsdag med sina bilar.
Idén till träffen kom via Dusterforum.se, en digital mötesplats för de som äger eller är intresserade av bilmodellen. Vi fick en pratstund med en av forumets initiativtagare Andreas Larsson:

Hur var träffen?
– Vi var tolv Dustrar och cirka 25 personer som deltog på träffen. De som hade åkt längst var från Skåne och Stockholm. Träffen började med att vi samlades ute i skogen vid en fin grillplats där vi grillade lite korv och umgicks. Sen körde vi en sträcka på cirka två mil genom ett underbart vinterlandskap fram till ett ställe där vi kunde testa bilarnas terrängegenskaper. Vädret var strålande, minus fem och klarblå himmel.

Vad är det som är så bra med Dacia Duster?
– Duster är en riktigt potent offroadbil och med dess 4x4-system så tar man sig fram så gott som överallt. Det är även en smidig bil att manövrera inne i stadstrafik.

– Att den är billig i inköp även i topputrustat utförande är såklart också ett stort plus eftersom man får riktigt mycket bil för pengarna. Dessutom är Duster enkel att modifiera och göra om efter eget tycke och smak. med till exempel frontbåge, höjningskit, med mera, vilket är roligt.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-04 14:16
Tvärnit

Väldigt mycket faktiskt.
Vad som hindrade var den lågaktiva försäljning som de har här på ort och att jag inte orkade ta mig till Storstaden bara för att.
Jag torrkörde dock instegs Dustern och konstaterade att jag satt inte bra hur jag än ställde stolen och att attiraljer i dörren högg i knäet.
Kom in en kund med värstingen special edition svart/silver som han lät mig syna och visst var det skillnad, andra stolar, tygstoppade dörrpaneler, en betydligt trevligare bil då för i runt 160 000kr köpt i Storstaden då som sagt försäljningen här på ort är flegmatisk men det är i andra hand i princip all bilförsäljning då kulturen här i kring är lite så enkel om man säger.
Det finns bara ett märke här som jobbar och dem fick mig direkt.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-04 14:37
FXX

Jag får hålla med Milkylainen.
Om den tar sig fram överallt kan nog diskuteras:-)
https://www.youtube.com/watch?v=Kod4ca0yKh0

#3 • Uppdaterat: 2018-03-04 14:47
Axa

FXX
Det verkar inte funka med AWDn. Bakhjulen hjälper inte till alls när han väl fastnat.

#4 • Uppdaterat: 2018-03-04 14:58
Tomr

Lera på tjälfrusen mark sätter nog de flesta bilarna som inte har lågväxel och låsbara diffar, och om man dessutom toppar det med gasfot som en hundraåring är utgången självklar. Vänster bakhjul syns inte när höger står still så hur awd:n fungerar kan man kanske inte utvärdera av detta klipp. Tyckte dessutom det verkade som att de tog sig därifrån till sist?

#5 • Uppdaterat: 2018-03-04 15:26
GF

https://youtu.be/rUIpiTcmWNs

#6 • Uppdaterat: 2018-03-04 15:53
Tomr

Väghållningen vid en kritisk situation verkar det däremot vara värre med. Undrar om den fått några uppdateringar där sedan den första årgången som de testade i klippet. Tyvärr verkar man vara i gott sällskap av betydligt "dyrare" märken när det gäller vältrisk vid undanmanöver enligt andra klipp. Tekniken finns ju så det ska väl inte behöva vara så 2018?

#7 • Uppdaterat: 2018-03-04 15:57
FXX

Tomr> Jag är övertygad om att vänster och höger bakhjul slirar om vartannat. Men det är väl sånt som skiljer dom billigare och dyrare 4wd-bilarna åt. Dom flesta bromsar slirande hjul och får diffverkan på så sett. Dacian verkar inte ha detta eller så har han tryckt på nån knapp och stängt av det.

#8 • Uppdaterat: 2018-03-04 16:02
Tomr

FXX, det är väl egentligen Nissan X-trails system som sitter rakt av i Dustern. Hur har den klarat sig i tester av awd? Kanske det skiljer i programmeringen av antispinn..?

#9 • Uppdaterat: 2018-03-04 16:50
snabb95

Vad menar Du Axa? Det är klart att alla fyra hjul driver. Höger bakhjul driver givetvis minst lika mycket som vänster bakhjul även om det skulle saknas en differentialspärr funktion. Med någon typ av spärrfunktion (som troligen finns) driver det stillastående hjulet mer. Att hjulet står stilla betyder inte att dragkraften på detta hjul är lägre, utan att friktionskoefficienten eller vikten på detta hjul är större. Om Du tror något annat så vet Du inte hur en differential fungerar.

#a • Uppdaterat: 2018-03-04 18:58
Axa

Snabb
Jag tyckte bara att det var lite konstigt spinn på hjulen ibland.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.