Dunlops nya vinterdäck är utvecklat på rekordtid. Det beror på att det klassiska däckfabrikatet nu satsar extra på Sverige och Norden. Och då vill man också ha ett bra eget vinterdäck.
Den tidigare versionen, Graspic, var utvecklat i Japan och höll inte riktigt måttet. I Vi Bilägares däcktester ansågs att Graspic inte var att betrakta som ett nordiskt alternativ. Problemet var främst bromsförmåga och grepp på is.
Nu har Dunlop satsat på ett mer anpassat nordiskt mönster som är riktningsbestämt för att fungera bra på vatten och i slask. Nya IceSport har klassisk sicksackskärning i mitten av däcket för att ge balans och stabilitet.
Grepp i ojämnheter
Mönsterklackarna är tredimensionella såväl i mitten som på sidorna och kopplas samman via våffelteknik. Det ska ge stabilitet samtidigt som alla sajpningar ger möjlighet att greppa tag i underlagets alla små ojämnheter.
Gummiblandningen i nya IceSport är avpassat för norden och är framtagen av Goodyear, som ju har längre erfarenhet av vinterdäck än Dunlop.
Vid presentationen fick vi köra nya IceSport mot flera konkurrenter, dels vid bromsprov, dels på is- och snö. Även om testerna inte gav lika hög noggrannhet som de vi själva utför, uppfattar vi nya IceSport som ett riktigt bra nordiskt vinterdäck.
Tyvärr presenterades nya Dunlop IceSport för sent för att hinna med i vårt vinterdäcktest, vilket utfördes i mars.
Diskutera: Vad tycker du om Dunlop IceSport?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.