Nästa artikel
Downsize-motor i nya Porsche Boxster och Cayman
Nyheter

Downsize-motor i nya Porsche Boxster och Cayman

Publicerad 24 mars 2014 (uppdaterad 25 mars 2014)
Nästa generation av Porsche Cayman och Boxster får minst ett fyrcylindrigt motoralternativ enligt vd:n Matthias Müller. Därmed hakar även Porsche på downsize trenden.

Det är inte första gången vi hör om Porsches planer på en nyutvecklad fyrcylindrig motor. Redan 2011 sa vd:n Matthias Müller att de arbetade för att utveckla en boxerfyra. I en intervju med tyska Auto motor & sport säger han nu att den nya motorn kommer att hamna i nästa generation av Boxster och Cayman. Downsizing-strategin, eller trenden om man så vill, har alltså även nått Porsche.

– Vi tänker inte distansera oss från ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen, säger Matthias Müller.

Enligt uppgift ska motorn vara på 2,5 liter, något som inte direkt klingar ”downsize”, samt överladdad med turbo och god för cirka 400 hästkrafter. Kanske får vi se motorn redan i faceliften av nuvarande Cayman och Boxster om cirka tvår. Men troligen dröjer det till nästa modell innan den nya motorn når marknaden, det vill säga närmare 2020. Möjligheten finns att Cayman och Boxster, med den motorn, blir lite av en billigare folkporsche.

Värt att notera är att Porsche kommer introducera två fyrcylindriga motorer i crossovern Macan redan i år, men dessa är raka fyror från Volkswagen-gruppens program och inte Porsches egenutvecklade motorer.

Nyhetskälla: Motorauthority
Diskutera: Vad tycker du om Porsches downsize-initiativ? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-24 16:36
hultarn

Shogun: de var ju igång redan med 912 och och 914 på 60-talet...

#2 • Uppdaterat: 2014-03-24 18:21
Axelman

Med det försvinner också för mig en av de viktigaste bitarna nämligen boxersexans sång och karaktär. Ford Mustang ska ju säljas med en turbofyra nu på runt 300 hk i europa. Det var ju V8-muller man ville ha. Vad ska man med en Porsche med en 4-a och en Mustang med en 4-a till? Då kan man lika gärna köpa en trimmad Opel. Det går lika fort men till halva priset.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-24 22:48
duccedriver

Föregångaren till 911 var fyrcylindrig, 356, så det är väl inte hädiskt att gå tillbaks.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-25 09:47
Janne G

Axelman: Fyrcylindrig Mustang fanns redan 1974.

Och fyrcylindriga Porschar har det som sagt funnits rätt många genom åren.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-25 12:05
FLAC

911:a med 4:a = 912... (som Hultarn skrev).

#6 • Uppdaterat: 2014-03-25 23:30
duccedriver

Har haft en fyrcylindrig Camaro -84.
Den hade rätta känslan, tills man vred om startnyckeln.......

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.