Nästa artikel
Dominoeffekt av trafikbeteende
Nyheter

Dominoeffekt av trafikbeteende

Publicerad 15 december 2015
En stor undersökning om trafikattityder visar att trafikanters attityd smittar av sig och därför påverkar trafikmiljön mer än man tidigare har trott.
Undersökningen, som är  beställd av däcktillverkaren Goodyear och genomförd av London School of Economics and Political Science, visar att både positivt och negativt beteende i trafiken efterhärmas av andra trafikanter. Av de 9 000 tillfrågade förarna i Europa sa 87 procent att de hade en större tendens att visa hänsyn i trafiken om de sett någon annan bete sig hänsynsfullt tidigare. 55 procent erkände att de kunde ta ut frustration över en förare på en annan.

Förutom faktorer såsom väderförhållanden eller trötthet, så är bilförarna omkring oss något som påverkar starkt hur vi beter oss i trafiken. Vid de allra flesta situationerna på vägen så tillämpar förare ofta logiken om ömsesidighet. Men eftersom många interaktioner på vägen är flyktiga, så är ömsesidigheten ofta indirekt: vårt svar ges till en annan förare senare på vår resa vilket skapar en dominoeffekt på vägen, säger Dr. Chris Tennant på London School of Economics som ledde forskningsprojektet.

Att visa sin uppskattning när man blir hjälpt i trafiken har också stor betydelse, över 90 procent av de tillfrågade att de värdesätter att bli tackade när de till exempel släppt in någon i en motorvägsfil. Många erkände också att de har en tendens att vara mer offensiva i nästa situation om de inte blir tackade. 

– Det finns många sätt att vara hänsynslös: att bossa, tävla, skrika, gestikulera och skrämmas. Alla dessa har förmågan att eskalera och intensifiera en hänsynslös och potentiellt mindre säker körningskultur. Men det finns bara ett fåtal sätt att vara artig. De få sätten är mycket kraftfulla, såsom att låta andra att köra före i tät trafik, skapa ögonkontakt och säga tack när andra låter dig köra före samt ursäkta när du hindrar andra. Alla dessa gester bidrar till en hänsynsfull körningskultur som vi alla gynnas av, säger Dr. Chris Tennant.

Diskutera: Hur ska attityderna i trafiken förbättras?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-15 09:22
Hackenbush

Genom att försöka få alla de som tror att vägarna bara finns för deras skull att förstå att vi alla har rätt att vistas på vägarna.
Genom att få bilister att visa hänsyn istället för att de skall tänka "flytta på er för här kommer jag"

#2 • Uppdaterat: 2015-12-15 10:10
Roger Skagerström

Som vanligt fokuseras det på dom som drabbas av andras apati. Men folk som ligger o kör i 50 på 70-väg? De som ställer sig och blockerar korsningar för att de inte ids köra fram 2 meter så de bakom kan passera? De som lämnar 10-metersluckor i köerna så folk inte kommer in på svängfilerna?

En studie i hur man är smidig i trafiken vore önskvärd.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-15 10:34
Deeds

+1 på Roger!

#4 • Uppdaterat: 2015-12-15 10:34
Peugeote-Pär

Bara att göra en sådan liten sak som att blinka när man svänger så skulle det bli så MYCKET lättare i trafiken... Men men att folk ska använda sin blinkers är kanske för mycket begärt!!

#5 • Uppdaterat: 2015-12-15 15:47
trasten

Man kan se till att vara ute i god tid så slipper man det stresspåslaget. Man blir då en mer harmonisk förare som kan ge sig tid att släppa fram andra trafikanter.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-15 16:26
daem0n

Många trafikanter surfar, chattar och även tittar filmer på telefon när dem sitter i köerna. Därför har man långsamt reaktion att gasa i tid. Det är inte överraskningen att dem som sitter bakom en "långsammare" kan bli stressad och, som resultat, gasar och bromsar för mycket. Istället för domino (sam ramlar bara en gång ;-) man skulle kalla detta för "vågeffekt" eftersom vågorna kommer igen och igen. Faktisk, längre sedan forskarna skapade matematiska modeller där man visar att trafiken, köer och relevanta effekter man beskriver med hjälp av vågor. Och det spelar ingen roll vilken förare logik är bakom eller vad är stressorsak det är bara vågor av gasa/bromsa som sprider genom kö.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-15 18:04
Stefan Eriksson

Tvingande kurser för alla körkortstagare i vett o etikett i trafiken-är för all del inte insatt i hur mycket ämnet tas upp i nuvarande obligatoriska kurser.
Öka resurserna till trafikpolisen att med civila bilar observera dåligt beteende i trafiken.
Öka antalet körkortsindragningar i ett halvår eller ett år så att syndarna får reflektera över sitt beteende.
Dra in körkortet/möjlighet att ta nytt körkort 5år vid upprepade förseelser.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-15 18:27
trasten

Ökad övervakning och kanske införandet av " prickar " i körkortet som man har i andra länder.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-15 19:08
LeifV

Tyvärr saknas en hel del forskning kring mänskliga beteenden som kanske inte är kompatibla med körkort.

Det vore otroligt intressant att läsa om en trafikrelaterad forskning kring relativt vanliga mänskliga beteenden som t ex noll förmåga till framförhållning (stannar med barnvagnen direkt utanför entren för att sätta på ungen en mössa), fullständig omedvetenhet om omvärlden (förstår inte att det finns andra människor på planeten), noll konsekvenstänk, "kort stubin" etc.

Ibland när jag går på en stormarknad (dit man normalt kör bil) så ser jag märkliga saker och tänker i mitt stilla sinne -hoppas inte personen kört bil hit...

ps. min fru tillhör soklart gruppen som har noll omvärldskontroll -men nykter nog att inse detta och just därför inte ens övervägt att skaffa körkort. Kanske fler borde agera som hon.

#a • Uppdaterat: 2015-12-15 19:15
LeifV

@trasten.. ökad övervakning går inte att få till, eller att få att fungera. Polisen har numera ANPR (identifierar snabbt fordon/ägare som är i fel skick) i ett antal bilar men vägrar använda detsamma. Begriper inte riktigt varför de ens fick verktyget.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.