Nästa artikel
Direktrapport: Volkswagen Golf Sportsvan
Nyheter

Direktrapport: Volkswagen Golf Sportsvan

Publicerad 22 maj 2014 (uppdaterad 23 maj 2014)
Nya Volkswagen Golf Sportsvan är mer praktisk än vacker, enligt Vi Bilägares Tommy Wahlström.
Praktisk men inte särskilt vacker. Så lyder första omdömet efter att Vi Bilägares Tommy Wahlström provkört nya Golf Sportsvan, tidigare Golf Plus, i Franska Nice.
– Den här bilen är basic men otroligt smart. Utvändigt är den betydligt högre men bara lite bredare än standard-Golfen.

Hur är bilen på insidan?
– Väldigt luftig i och med takhöjden och det är gott om utrymme i baksätet. Sätesraden går att skjuta i längdled för att antingen öka bagage- eller just benutrymmet.
 
Hur beter sig bilen på vägen?
– Man sitter lite högre vilket ger den något av en ”minibusskänsla” men den går jättefint på vägen. Jag gillar verkligen 1,4 TSI-motorn som går mjukt och fint.
 
Vilka bilar kommer Golf Sportsvan att konkurrera med?
– Bland annat Mercedes B-klass, Ford B-Max och den kortare versionen av Citroën C4-Picasso. Här kan Golfen hävda sig i och med att den kan utrustas med autobroms, ett tillval som vissa av konkurrenterna saknar.
 
När dyker bilen upp här hemma?
– Den kommer till Sverige i augusti och kostar då från 195 000 kronor. Men ett uppenbart problem för Volkswagen är att dessa praktiska och högbyggda aldrig sålt bra i Sverige.

Läs hela provkörningen av nya Golf Sportsvan i Vi Bilägare nummer 9/2014 som utkommer 10 juni. Prenumeranter får tidningen tidigare än så och till ett lägre pris.

Diskutera: Varför tror du att Golf Plus sålt dåligt i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-22 15:43
Pi

Intressant bil för oss som börjar närma oss pensionsåldern...:)
Men personligen ser jag den mera som en konkurrent till Ford C-Max än till B-Max eftersom den sistnämnda är byggd på samma bas som Fiestan.
Sen är det nog inte bara "vissa" konkurrenter som saknar autobroms idag utan nästan alla. Och för de få som eventuellt har det så är det sällan standard utan det brukar komma i högre utrustningsnivåer - i alla fall för de vanliga konkurrenterna till Golfen. Och eftersom Golf sällan säljs i Sverige i lägre nivå än Masters så får man nog betrakta både autobroms och adaptiv farthållare som standard i Golfarna - nåt som övriga klasskonkurrenter snarast borde ta efter. Sen kanske VW kunde ta efter t ex kollegorna från Tyskland, Opel och Ford, och införa 5 års garanti - minst. Ännu bättre om man t ex kopierar Kias garantilängd. Den snåla garantilängden är nog den svagaste biten i ett Golfköp idag.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-22 15:53
kim j

Bara en copy cat på Opel Zafira, undrar om VW designers är för lata att göra något eget!!!

#3 • Uppdaterat: 2014-05-22 16:39
Roy J

Det är många trender som pågår samtidigt. En av dem är praktiskt höga bilar - något som Vi Bilägares Jan Ullen skissade på nån gång runt 1970. Då något unikt smart.
Att kalla denna för en copy cat av Zafira är nog att tillskriva Opel äran lite väl mycket.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-22 17:27
Reverend Benny

Jag har svårt att se fördelarna med denna bilen.
* luftighet....jo ja visst...men vad ska jag ha all denna luftighet till.
* En renodlad golfkombi lastar ju lika mkt.

Är det för att +50 klubben ska få ett skönt "insteg" i bilen eller varför gör man en sådan här bil?

Har jag missat något?

#6 • Uppdaterat: 2014-05-22 18:29
Peter E

*Varför tror du att Golf Sportsvan sålt dåligt i Sverige?* Tja, EN anledning kan ju vara att den ej har sålts här.
Kommer väl i Augusti. :-)

#7 • Uppdaterat: 2014-05-22 20:30
Peter E

För er som undrar så har de ändrat i texten i frågan. Så min kommentar är ej *uptodate* längre.
Däremot undrar jag över priset 195 00 kr.......

#8 • Uppdaterat: 2014-05-22 21:06
Hackenbush

Bästa småbilen som kan köpas idag. Full med avancerad teknik och innovationer.

#9 • Uppdaterat: 2014-05-22 22:43
Thommys

Har de bytt namn från Golf Plus till Golf Sportsvan? Är det för att Mercedes kallar sin B-klass för Sports Tourer och BMW MPV 2-serie Aktive Tourer? Lät det kanske trist med en bil som anspelade på ålder typ 65 Plus. Nu ska det vara drag i namnet. Det försöker tvätta bort åldersbilen men sportnamn. Samtidigt behöver de inte lägga ner för mycket pengar på att få ett komfortabelt chassi. Blir det stötigt så kallar man det helt sonika för sport. Då är det helt plötsligt acceptabelt att bilen är stötig i gången. Jag säger då de, dessa biltillverkare.

Men jag är ändå rätt övertygad om att många äldre köper bilen och de äldre svenskarna tror säkert att bilen heter sport-svan.

#a • Uppdaterat: 2014-05-23 01:12
Tobo

Ett märkligt namnbyte. Jag tycker Golf Plus är ett mer passande namn, det blir nästan patetiskt när en bil vars största målgrupp är personer med nedsatt rörlighet kallas Sportsvan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.