Land Rovers klassiska terrängbil har slutat tillverkas, men nu släpps en specialversion i begränsat antal.
För drygt två år sedan rullade den sista Defendern av tillverkningslinan i engelska Solihull. Nu återuppstår den, lagom till sin 70-årsdag, mer kraftfull än någonsin.
Under huven har det hamnat en 5-liters, bensindriven V8 från Jaguar. 405 hästkrafter och 515 Newtonmeter i vridmoment gör att bilen accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 5,6 sekunder. Kraften skickas genom en åttaväxlad automatlåda och på grund av bilens ålderdomliga yttre konstruktion utan avancerad krocksäkerhet är toppfarten begränsad till 170 kilometer i timmen.
Det tillverkas bara 150 exemplar och bilen går att beställa med lång eller kort hjulbas. Priset startar på 150.000 pund, motsvarande drygt 1,7 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?
Under huven har det hamnat en 5-liters, bensindriven V8 från Jaguar. 405 hästkrafter och 515 Newtonmeter i vridmoment gör att bilen accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 5,6 sekunder. Kraften skickas genom en åttaväxlad automatlåda och på grund av bilens ålderdomliga yttre konstruktion utan avancerad krocksäkerhet är toppfarten begränsad till 170 kilometer i timmen.
Det tillverkas bara 150 exemplar och bilen går att beställa med lång eller kort hjulbas. Priset startar på 150.000 pund, motsvarande drygt 1,7 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Defender?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.