Nästa artikel
Hej då, Defender!
Nyheter

Hej då, Defender!

Publicerad 1 februari 2016
Hundratals nuvarande och tidigare anställda fick se sista Defendern rulla av produktionslinan.
I fredags rullade det sista exemplaret av Land Rovers klassiker av bandet i fabriken i engelska Solihull.
Efter 68 år och över två miljoner tillverkade fordon tackar Defender för sig. Det är moderna säkerhets- och miljökrav som gjort att terrängbilen tvingats tas ur produktion.

Egentligen skulle den ha pensionerats för flera år sedan, men efterfrågan har varit så stor att tillverkningen fortsatt. Men nu är det alltså definitivt slut. 700 nuvarande och före detta anställda som varit med och byggt bilen genom åren var inbjudna till fabriken i engelska Solihull för att ta farväl av legenden.

En ersättare till Defender beräknas komma 2018.

Diskutera: Hur minns du Land Rover Defender?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-01 12:36
Hackenbush

Varför nytillverka en föråldrad bil med dålig säkerhet och hög bensinförbrukning?
Eller skall man förnya den så bygger de en s90 och det är ju precis det de har gjort.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-01 13:18
Tobo

Nu återstår bara Lada Niva om man vill köpa en fabriksny bil med uråldrig säkerhet.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-01 14:40
Styrbjörn

Men nu tar inte säkerhetstesterna hänsyn till att tyngsta bilen är säkrast i en kollision med en annan bil. Därför skulle valfri bil under 1500kg bli totaldemolerad vid en krock med Defendern...

#4 • Uppdaterat: 2016-02-01 20:45
Rikard

Det är möjligt att en mindre bil demolerad av en Defender, men det är troligast att föraren i Defendern blir svårt skadad el dör. Säkerhet handlar inte om hur hård bilen är, utan hur mjukt man blir stoppad vid en krock.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.