Nästa artikel
De utvecklar tioväxlad automatlåda
Nyheter

De utvecklar tioväxlad automatlåda

Publicerad 2 oktober 2012 (uppdaterad 2 oktober 2012)
Ford och General Motors närmar sig ett samarbete för att utveckla framtidens växellådor, för att förbättra bilars bränsleekonomi.

Det är källor till tidningen New York Times som uppger att samarbetet, som inte kommer att presenteras förrän nästa månad, är på gång. Samarbetet kan innebära att Ford och GM inte bara kommer att utveckla tekniken tillsammans, utan rentav använda samma växellådor i sina bilar. Båda tillverkarna har redan påbörjat processen att utveckla åtta-, nio- och tioväxlade automatlådor.

Samarbetet uppges kunna spara miljarder för de båda biltillverkarna. Pengarna skulle krävas för teknikutvecklig, eftersom det kommer att råda nya krav på bilars bränsleekonomi i USA från och med 2017. Dessutom väntas liknande krav att ställas i Europa i framtiden.

En tioväxlad låda kan förbättra bilars bränsleekonomi dramatiskt. En åttaväxlad låda kan till exempel leverera upp till elva procent bättre bränsleekonomi än en sexväxlad. Ett problem i utvecklingen är dock den begränsade plats som finns mellan bilens framhjul.

Stora delar av bilindustrin satsar just nu på att utveckla växellådor med allt fler växlar. Enligt New York Times liknar det den tävlan om vem som har flest växlar som cykeltillverkarna ägnade sig åt för ungefär 25 år sedan.

Det är inte första gången som GM och Ford samarbetar kring växellådor. Utvecklingen av en sexväxlad automatlåda påbörjades för tio år sedan och resulterade 2006 i en produkt som såldes i åtta miljoner exemplar.

GM:s och Fords konkurrent Chrysler gör sig redo för att lansera en nioväxlad automatlåda under 2013.

Diskutera: Hur ser du på en tioväxlad automatlåda?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-10-03 15:27
PREVIA

Synd bara att alla bilägare med DSG lådor i sina bilar inte får del av VW tioåriga garanti på växellådorna.
http://www.cbt.com.my/2012/06/04/vw-china-extends-dsg-warranty-to-10-years-160000-km/

#c • Uppdaterat: 2012-10-03 15:35
VW Polo 2012

Tack Tjalle! Jag visste det. Men kallade den för automatväxellåda all den stund den fungerar som en sådan. Inte att förväxlas med Toyotas ryckiga "manuella automatlåda" .

mvh Polo

#d • Uppdaterat: 2012-10-03 15:45
VW Polo 2012

Hej PREVIA Är det sant! Vad gäller i Sverige då?
Nu är visserligen inte jag så nervös för det är ju bara en 90 hästarsmotorn och jag kör relativt lungt, samt byter bort den om ca 3-4 år men ändå..

mvh Polo

#e • Uppdaterat: 2012-10-03 20:02
PREVIA

Hej Polo!
Vi Svenskar verkar stå i strykklass när det gäller garantier och det gäller många bilmärken. I nästan alla länder har de bättre garantier än vi. Borde vara något att ta upp i VB. När man läser att reservdelar inte ens finns att köpa för tex DSG lådor utan större delar av lådan måste bytas ut vid fel på växellådan vid fel på någon komponent som felat, blir man inte så glad som konsument.

#f • Uppdaterat: 2012-10-03 20:12
trasten

Kina = stor, viktig marknad!
Sverige = Liten marknad, storleksmässigt som VWs interna tjänstebilsflotta!

#g • Uppdaterat: 2012-10-05 16:24
saabnisse

Jag håller med Raphael och Snabb här och jag tror inte att det är någon fördel med en planetväxlar som Kapten antar.

Amerikanarna har ju använt CVT-lådor i mer än hundra år och jag tror att dessa fortfarande har en utvecklingspotential.

#h • Uppdaterat: 2012-10-06 08:15
Thommys

Nackdelen är att det blir en himla växlande hela tiden. Minsta motstånd och bilen ska växla ner.

#i • Uppdaterat: 2012-10-07 14:20
Roy J

Meganmannen, du har helt rätt i att man i praktiken inte har 24 användbara växlar. Två går alltid bort eftersom man inte bör lägga kedjan max diagonalt. (Det är alltså inte som du beskriver - du kan visst lägga kedjan helt rakt mellan de yttre eller de inre dreven.)
Vissa växelkombinationer blir nästan upprepade, så många faller bort - men fler än 10 bör det nog bli kvar. (Har inte räknat på just en 24-växlad.)
Sen har jag konstaterat att bakkransen ofta har en olämplig stegning, men det är en annan sak.

Det är länge sen jag förundrades över det ökande antalet växlar med tanke på att vridmomentkurvorna knappast längre är kurvor utan raka linjer.
Men teoretiskt så är det väl en fördel med fler växlar, ändå.
CVT-lådor borde därmed vara det optimala, men jag vet inte hur det är med transmissionsförlusterna.
En lite udda variant på steglös låda, används i Prius där en planetväxel använder generatorn som "utjämnare".

#j • Uppdaterat: 2012-10-07 22:17
Roy J

Trippelnazisten vill förmodligen visa sina grafiska färdigheter med sin fullkomligt meningslösa bild.
Det är bara det att vi inte vill ha nazister i spalterna, så han är anmäld.
(Kan man ana någon "Uno" bakom det hela? Han, vars inlägg endast kan förklaras med ett försök att använd humor, något som han uppenbarligen är i total avsaknad av.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.