Renault och Nissan, som samarbetat sedan 1999, bildade en allians med Mercedes moderbolag Daimler år 2010 för att utveckla bland annat en ny plattform. I höstas blev det också känt att de ska ta fram en ny fyrcylindrig bensinmotor tillsammans.
Nu meddelas att Ford också kommer med i bilden. Men denna gång handlar det om att gemensamt utveckla bränslecellsteknik.
Bränsleceller, som utvinner energi ur vätgas, kan användas som räckviddsförlängare till elbilar – något som Renault-Nissan, Daimler och Ford alla tror är framtiden. Därför har ett avtal nu signerats av de tre parterna.
Dessa biltillverkare har redan tidigare var och en för sig experimenterat med bränsleceller men genom att samarbeta hoppas tillverkarna att de, till relativt låga produktionskostnader, ska kunna utveckla tekniken snabbare och erbjuda konkurrenskraftiga priser. Målet är att kunna serietillverka eldrivna bränslecellsbilar som den stora massan av kunder har råd med år 2017.
Renault, Nissan Mercedes och Ford planerar att lansera helt egna modeller, men som delar just bränslecellstekniken under skalet.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är helt rätt att bygga reservkraften till elbilar på bränslecellsteknik. Då slipper man en tung kolvmotor som bara används vid nödfall. Frågan är bara hur infrastrukturen på vätgas kommer att bli.
Att gå ihop för att få stora serier är nog ett måste när det gäller bränslecellsteknik för att kunna få ner kostnaderna till överkomliga priser för kunden.
Vet för lite om verkningsgrad och utvecklingsmöjligheter av bränsleceller, men den stora frågan är väl hur man får fram vätgas på ett vettigt sätt.
Som räckviddsförlängare kan de kanske funka, dock.
Samarbete är väl aldrig fel.
Detta låter högst intressant. Kan priserna på dessa kommande bilar hållas på en bra nivå så kan det bli hur bra som helst. Just räckvidden på elbilar är idag inte riktigt framme så bränslecellsteknik som räckviddsförlängare på elbilar är kanske precis vad som behövs för att gemene man skall få upp intresset för elbilar.
Kan detta bli slutet för Ottomotorn?
Jag har tidigare skrivit här flera gånger och undrat om elbilar (både renodlade elbilar och hybrider) verkligen är så miljösmarta som det verkar. Jag har efterlyst siffror som åskådliggör elbilens miljöpåverkan från det att den tillverkas tills dess att den skrotas, och då särskilt efterlyst siffror som visar hur mycket batteritillverkningen och batteriåtervinningen belastar miljön. Jag hittade intressant information från Volkswagen.
Volkswagen har räknat ut att elbilar faktiskt släpper ut mer koldioxid från det att den skruvas ihop i fabrik till dess att den skrotas än motsvarande dieselbil. Diesel är snålare än elbil och anledningen är att man vanligtvis enbart räknar in förbrukning i utsläppen – inte själva tillverkningen. Sett ur den synvinkeln har en dieselbil stor som en Golf faktiskt lägre utsläpp än både en renodlad elbil och en laddhybrid. Av de motsvarande 75 gram koldioxid per kilometer som en elbil släpper ut under sin livstid kommer 74 från tillverkningen. Bakom den höga siffran är batteriet den stora boven i dramat. "– Vi måste därför minska koldioxidutsläppen även i produktionen", säger man från Volkswagen. Det är enbart om elbilen helt och hållet körs på förnybar el som elbilen trumfar dieselbilen, säger Wolfgang Steiger. på Volkswagen.
Ja, där fick man lite nyttig info, till slut. Elbilar är än så länge inte alls så miljösmarta som man tror - med undantag för miljön just där bilen rullar fram, vilket i sig inte är helt oviktigt, givetvis.
Intressant info Kapten, man måste alltså göra något åt tillverkningen för att elbilar skall bli riktigt miljösmarta. Utsläppen från elbilar är låga och det är bra men det räcker tydligen inte.
Jag tror inte på någon framtid för vätgas som drivmedel, det är en svår gas att tillverka ekonomiskt, att distribuera och att förvara.
Vätgasens små molekyler får det tätaste kärl att se ut som det var gjort av hönsnät.
Däremot kan nog bränsleceller med metanol som drivmedel bli mer kostnadseffektiva.
De finns ju redan i liten skala bl.a. som mobilladdare.
MB brukar komma med sånna här uttalanden ungefär vart annat år. Så här skrev jag för två år sen. "detta har MB lovat att komma med om nått år sen 98" verkar fortfarande gälla. Undra om det blir nått den här gången.
Ett par idéer jag sett om vätgastillverkning är att ta tillvara överskottselen från vundkraftverken, en annan att tillvarata geotermisk energi på Island. Vad gäller vindkraftverken kan man ju ofta inte ta tillvara energin fullt ut pga ojämn tillgång och energin behöver lagras på något sätt, och varför inte som vätgas för bilar. Vad gäller Island är alternativet att dra en elkabel till Europa, vilket skulle stöta på stora kostnader. Men elen till vätgasen måste mycket riktigt komma någonstans ifrån. Kanske det också med fulel blir en koldioxidvinst. Mercedes tycks ju ha satsat på vätgas liksom också det konkurrerande BMW-Toyota-samarbetet. Det måste finnas ett antal anledningar att man inte satsat på metanol, obekanta för mig. Tekniken ska bli "affordable" men den kommer enligt Mercedes i lyxvagnar först. Nissan kan kanske stoppa in det i någon Infinity, och Renault lär väl stoppa in det i någon ny Renaultpremium, utvecklad i samarbete med Nissan/Infinity eller Mercedes med nytt namn t. ex. Alpine. Ford börjar väl med Lincoln. Räckviddsförlängare? Verkligen? Då blir det som motor i laddhybrider med batterier? Då lär väl priserna inte bli överkomliga med 2 dyra tekniker staplade på varandra.
Som Mythbuster skriver så kommer sådana här uttalanden med jämna mellanrum, främst för att påvisa en ständig teknikförbättring och som nu genom en allians som kan ge ett större reklamvärde än kostnader för utveckling.
Vi har ju ingen aning om hur stor satsningen är i själva verket.
Sedan att man satsar på vätgas nu är ju att det är en känd teknik där bränslecellutvecklingen har hunnit längre än för metanolceller i större skala.
Men det innebär inte att de är bättre.
Kapten tar upp den så viktiga frågan om att det gäller att se till hela livscykeln.
Men var det inte lite osäkerhet i den där uträkningen? Hade man verkligen räknat in dieselns totalkostnader? (Uppumpning, transport, raffinering (cracking), transport och tankning.)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.