Nissan-ägda Datsun försvann på 1980-talet men nu har det sedan en tid varit känt att märket kommer tillbaka i ny tappning. I Nissan-Renault-samarbetet har Renault redan sitt lågprismärke, Dacia, och Nissans budgetmärke blir nu alltså Datsun.
Datsun kommer dock bara att säljas på vissa marknader, som det ser ut nu.
Modellen Go är den första bilen. Den kommer att byggas i Indien, och till en början också säljas endast i Indien, för motsvarande maximalt 45 000 kr.
Det rör sig om en billigt byggd bil utan moderna finesser, och under ytan är det egentligen en Nissan Micra. De flesta yttermått är identiska med Micra men Datsun Go är 4 cm lägre. En annan skillnad är att växelspak och handbroms har flyttats upp på en nykonstruerad instrumentbräda vilket möjliggjort placeringen av en soffa fram (dock med plats för endast två personer) i stället för två separata stolar.
Bilen har en 1,2-liters bensinmotor och en femväxlad manuell låda. En av få tekniska finesser som finns är en dockningsstation för mobiltelefonen, för den som vill kunna lyssna på musik.
Förutom Indien ska Datsun i fortsättningen också sikta på andra marknader där det finns en växande efterfrågan på billiga bilar, så som Indonesien, Sydafrika och Ryssland.
Diskutera: Vad tror du om nya Datsun och om modellen Go?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns många bilar att slåss mot i denna klassen.
Riktigt snygg för att ha japansk design, betydligt snyggare än den otäcka Micran.
Men är det rätt att ersätta radion med en docka för mobilen?
För yngre kanske, men är det enda målgruppen?
Äldre vill nog ha kvar radion.
Ok, Nissan ägnar sig åt temat "hur många bilar kan man göra på en Micra?". Detta verkar ju vara en synnerligen enkel basbil, men Micra är ju också det...
På något sätt liknar den andra lågprisbilar från Geely, Proton och Chery. Att den inte har radio ligger helt i tiden. Holden Cruze har bluetooth och en radioapp. Har man ingen smartphone har man ingen radio.
mmm, hade den där sportiga varianten i skarp turkos
den gick som bara det
men rosten .... :(
Om detta är samma bil som Vib skrev om för inte så länge sedan så kan man ju lugnt säga att de uppgifterna går helt isär mot dessa.
Bilen blir klart dyrare som jag också gissade på redan då men så baserar den sig också på en bra mycket bättre bil.
Om denna Datsun kommer att säljas i Sverige så lär den bli dyrare än en Dacia Sandero.
Picasso meets Polestar ?
Syns även invändigt att den är byggd av få delar.
Jag ser inget skäl till att den skulle behöva bli dyrare än en Dacia Sandero.
Utseendemässigt tycker jag att den ser riktigt skaplig ut och skriker inte lågbudget vilket det ju ändå är.
Nissan är ett dyrare märke än Renault därav mitt antagande om att Datsun lär placeras något högre i pris än Dacia om den mot förmodan kommer hit.
Lägger man även till ett par vettiga och praktiska bilar som Nissan tyvärr (liksom Mitsubishi) har misslyckats med de senaste åren så kan nog t.o.m bilarna hamna i prisläget runt Renault. ( gissar jag )
Riktigt fin! Lågprisbilar ser oftast bättre ut än dyra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.