Japanska Datsun lades ned 1981, men förra året stod det klart att märket, som ägs av Nissan, ska återuppstå med en ny logotyp. Med nya Datsun ska Nissan fokusera på tillväxtmarknader som Indien, Indonesien och Ryssland genom att tillverka enkelt byggda lågprisbilar.
Här kommer då teaserbilder på en första sådan, som ännu saknar namn. Det rör sig om en liten femdörrars halvkombi byggd på en plattform lånad från Lada. Även motorerna ska tillverkas av Lada, men i övrigt delas inga delar med den ryska tillverkaren.
Bilen premiärvisas i Indien den 15 juli och kommer förmodligen endast att säljas i Asien och Afrika, vilket även gäller en sedanmodell som ska lanseras 2014.
Det talas om priser på mellan 3 000–5 000 dollar för Datsuns nya bilar, vilket motsvarar mellan 20 000–33 000 kr.
Diskutera: Vad tycker du om nya Datsun?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite Lada och lite Dacia så har man gjort sig en Datsun.
Tobo, är det du som är Farbror Frej?
Oavsett hur "dåligt" utrustad en sån bil är så är det ändå fantastiskt om de kan sälja bilen för 3000--5000 $ - det är ju inte mera än en moppe här och även om mycket säkerhetsutrustning säkert saknas så saknas ju detta även på en moppe...
Den är säkert inte sämre säkerhetsmässigt än många 10 år gamla bilar i Sverige men här får man ju en ny bil trots allt...
Datsun 280 ZX skulle man ha
Lätt att man tänker på de rostholkar som förr kallades Datsun.
Visst är priset fantastiskt men jag vill minnas en annan "bil" som det skrevs mycket om men som spårlöst försvann ifrån pressen. ( Tata Nano )
Denna Datsun kommer inte heller att komma hit för om den gjorde det skulle den snabbt kosta minst det tredubbla. ( ungefär som en Dacia )
Nu vet jag inte vad den genomsnittliga tilltänkta kundgruppen har för årsinkomst men en gissning är att 3-5000 dolllar motsvarar några årslöner och det sätter ju saken i ett helt annat perspektiv.
Dock ser det ut som att detta är mera "bil" än Tata Nano, Mistro.
Oavsett vad den tilltänkta kundgruppen har för ekonomiska resurser så lär dom inte sälja bilen utan vinst och att kunna sälja den för det som spekulerats är ändå fantastiskt tycker jag.
Visst är det en prestation i sig att kunna sälja och distribuera en bil så billigt med vinst dessutom men vi får se hur bilen kommer att se ut och kosta när den släpps.
Bilen ser ju oneklingen modern ut på bilden men karossen lurar nog en hel del.
Skulle tro att alla tillverkare kan få fram en bil i den här prisklassen ämnade för just denna marknad om äldre och betalda delar används.
Vi ser ju även i Sverige bevis på att produkter ifrån t.e.x Kina kan vara förbluffande billiga. (ofattbart att tillverkare och mellanhänder kan tjäna pengar även då det verkar omöjligt)
Allt ifrån Kina är dessutom långt ifrån skräp så jag förstår ju om biltillverkarna är oroliga för konkurrensen därifrån.
Datsun väcker minnen, rostiga men kul sådana. Jag hade en sån här: http://flipacars.com/Datsun/Datsun-180B-SSS.html#.UdWekW3Z7KM
En mycket enkel bil är billig att tillverka, det som kostar mest är väl utvecklingen, verktygsframställningen och kostnaden för linan. Men utslaget på massor av bilar, så blir det väl hanterbart. Ska bli synnerligen intressant att se vad man kan koka ihop för dessa sekiner.
Om den får det utseende som visas skulle den säkert gå att sälja även i Europa, kanske till ett betydligt högre pris men med nödvändig säkerhetsutrustning.
Nu är jag ju förstås inte imponerad av Ladas motorer, eller rättare deras elektronik, men med japanska komponenter fungerar det säkert.
Och den Lada som finns idag är ju mycket långt från den jag normalt tänker på med vissa rysningar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.