Det svenska bensinpriset ligger på ungefär samma nivå som i grannländerna, visar en ny delrapport från Konjunkturinstitutet som publicerades på onsdagen.
Dieselpriset är däremot betydligt högre än i grannländerna. ”I ett internationellt perspektiv är det svenska dieselpriset högt”, slår KI fast i rapporten.
Att dieselpriset är högre i Sverige beror inte på att skatten är högre utan att själva bränslet är dyrare. Eftersom det biodrivmedel som används som en del av reduktionsplikten är dyrare än fossil diesel blir det totala priset vid pump högre.
I rapporten jämförs priserna i Sverige, Tyskland, Danmark, Finland, Frankrike, Polen och Norge. Allra lägst är dieselpriset i Polen, eftersom både skatten och produktpriset är lägre. Polen har heller inte gått över till E10-bränsle där tio procent av bensinen består av etanol vilket många andra länder gjort.
Siffrorna visar bara själva drivmedelspriset och det finns många andra faktorer som påverkar den totala ägandekostnaden över tid. Som exempel har vissa länder högre skatt på bilinnehav än Sverige.
KI uppger också att den framtida sänkningen av reduktionsplikten förväntas sänka dieselpriset med omkring fem kronor, men det är oklart hur länge det dröjer innan sänkningen får full effekt – det behöver inte ske direkt efter att nivån sänkts.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 10 november 2023 lsoderlund skrev: Antonius…
- 10 november 2023 Antonius Block skrev: "Det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.