I eLeMans tävlar 18 team från olika företag om vem som är bäst på att köra elbil. Men det gäller inte bara att vara snabbast. I tävlingen ingår även moment som hinderkörning och att hålla en exakt hastighet under en längre sträcka.
Syftet med eLeMans är dels att visa att det finns ett brett utbud av elbilar, men också att visa att elbilar håller samma kvalitet som fossildrivna bilar. Namnet kommer inte helt otippat från det klassiska 24-timmarsracet i LeMans, där fem hybrider knep topplaceringarna i år.
C30 vanligast
Elbilar och hybrider får köras i eLeMans, men hybrider får bara köras på el och batteriet måste räcka till för hela tävlingen.
Bland de tävlande finns bland annat representanter från Ford och Volvo, som kör Focus Electric respektive C30. Just Volvo C30 är det vanligaste valet bland tävlingsteamen. Men även modeller som Tesla Roadster, Nissan Leaf, Opel Ampera, Citroën C-Zero och Renault Clio Electrique finns med på banan.
Tävlingen går av stapeln på City Arena i centrala Göteborg den 16 september, mellan klockan 10 och 18. Bakom står länsstyrelsen i Västra Götaland.
Diskutera: Vad tycker du eLeMans?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur snabbt en elbil går är ointressant, det är räckvidden vid normal vardagskörning som intresserar.
...eller kanske i samma grad kostnaden för bilen i kombination med batteriets livslängd - och utbyteskostnaden för batteriet. Räckvidden är för många OK - i alla fall om man har en till bil i hushållet som kan ta de för de flesta fåtalet långresor man gör.
För de allra flesta produkter så utgör tillverkningen den största miljöbelastningen. Förmodligen är det för många miljövänligare att ha en bensin/diesel än att ha två bilar.
Förbränningsmotorn är inget hot mot miljön, vårt konsumtionsmönster där till och med dyra varor som bilar betraktas som slit och släng är det.
Vi behöver inte elbilar bara vi slutar att känna tvånget att byta bil vart tredje år, vitvaror vart fjärde och skrotar produkter som har åratal av tjänst kvar bara för att vi tröttnat på dem.
Nu lanseras ju iFåån 5. Hur många miljoner får världen över kommer inte att springa och köpa den trots att deras iFåån 4 har allt de önskar och kan användas i ytterligare flera år? Samtidigt finns det många i den gruppen som klagar på folk som kör folkrace eller liknande. Finns inget jag avskyr så mycket som hycklande lattesörplande grön medelklass i storstäder.
5S, FZR... 5S! ;) Nya smarthones har dock ibland användbara funktioner. Och personligen så tycker jag telefoner i allmänhet slits rätt fort när man har dom med sig hela dagarana, speciellt om man har ett lite mer "aktivt" jobb där man kanske slår emot o har sig. Byter man innan den är "slut" så säljer man ofta den gamla eller har den som reserv. Så helt åt helvete är det ju inte ;)
Men håller nog med dig överlag här. Speciellt brytningen av metaller till batterierna lär vara rätt förstörande. Men ja. Utvecklingen måste ju gå framåt med. Man kan ju vända på det - behöver majorieteten bensin/dieselbilar?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.