Fler motorcyklar på vägarna, men färre olyckor. Så ser läget ut när motorcykelsäsongen nu drar igång. Föreningen Sveriges MotorCyklister (SMC) tipsar om hur du kan köra säkert på två hjul.
Sedan millenieskiftet har antalat motorcyklar i Sverige nästan fördubblats, samtidigt har antalat omkomna och svårt skadade i mc-olyckor minskat. För att den positiva utvecklingen ska fortsätta har SMC samlat ihop de bästa råden för att du ska kunna köra säkert.
Här är SMCs tips:
Självklara ordningsregler!
- Sköt om din motorcykel under vintern, byt däck, kolla bromsar och belysning. Kör alltid med minst halvljus!
- Skaffa ett MC-körkort innan du börjar köra hoj. Statistiken visar att 28 procent av dem som dör i MC-olyckor saknar körkort och de flesta äger inte ens en motorcykel. Låna därför inte ut din motorcykel till vem som helst.
- Kör aldrig påverkad av alkohol eller droger. Det låter som en självklarhet, men tyvärr är nästan en tredjedel av de som dör i trafiken på motorcykel påverkade. De flesta av dessa har inget körkort.
- Använd heltäckande skyddskläder och godkänd hjälm. Komplettera med ryggskydd. Skyddskläder i skrikiga färger syns bättre än svarta. Vill du sticka ut, kör med varselväst. Ta inte för givet att du syns, oavsett vad du har på dig.
Din körstil är viktig!
- Håll avståndet till andra trafikanter och skapa egna utrymmen. Kör mitt i din vägbana, det är tillåtet att ta plats och du syns bättre. Gena aldrig över i motsatt körbana. Ha handlingsberedskap - om något oväntat händer ska du kunna stanna inom siktsträckan.
- Utgå från att ingen ser dig och kör utifrån det. Lita inte på någon annan i trafiken än dig själv. Du själv är den viktigaste faktorn för din överlevnad!
- Kör aldrig om i en korsning eller vid en anslutande väg. Bilar kan svänga ut eller göra vänstersväng. De flesta dödsolyckor med andra trafikanter sker i korsningar.
- Hastigheten har en avgörande betydelse och i majoriteten av dödsolyckorna har hög fart bidragit till olyckan. Ju snabbare du kör, desto längre blir din reaktions- och bromssträcka.
- Anpassa fart och körstil efter vägmiljö, övrig trafik och gällande hastighet. En motorcyklist har inte råd att chansa!
- Kör aldrig över din förmåga och fall inte för grupptrycket när du är ute med dina hojkompisar. Det viktigaste är att komma fram, inte att vara först.
Övning ger färdighet!
- Trafikverkets djupstudier visar att många MC-förare som varit med i olycka haft bristande bromsteknik. Välj en motorcykel med ABS-bromsar nästa gång. Träna bromsteknik på egen hand eller häng med SMC på en kurs i början av säsongen.
- Tre fjärdedelar av dödsolyckorna sker i kurvor. SMC erbjuder kurser i kurvteknik under hela MC-säsongen. På dem lär du dig att köra på kurviga vägar på ett effektivt och säkert sätt. En bonus är att det blir roligare att köra motorcykel.
- Visa hänsyn! I trafiken spelar alla i samma lag där ingen vill dödas eller skadas. Självklart vill vi alla komma säkert hem till dem vi älskar.
Fler trafiktips finns på SMCs hemsida.
Diskutera: Vad är ditt bästa tips inför mc-säsongen?
Här är SMCs tips:
Självklara ordningsregler!
- Sköt om din motorcykel under vintern, byt däck, kolla bromsar och belysning. Kör alltid med minst halvljus!
- Skaffa ett MC-körkort innan du börjar köra hoj. Statistiken visar att 28 procent av dem som dör i MC-olyckor saknar körkort och de flesta äger inte ens en motorcykel. Låna därför inte ut din motorcykel till vem som helst.
- Kör aldrig påverkad av alkohol eller droger. Det låter som en självklarhet, men tyvärr är nästan en tredjedel av de som dör i trafiken på motorcykel påverkade. De flesta av dessa har inget körkort.
- Använd heltäckande skyddskläder och godkänd hjälm. Komplettera med ryggskydd. Skyddskläder i skrikiga färger syns bättre än svarta. Vill du sticka ut, kör med varselväst. Ta inte för givet att du syns, oavsett vad du har på dig.
Din körstil är viktig!
- Håll avståndet till andra trafikanter och skapa egna utrymmen. Kör mitt i din vägbana, det är tillåtet att ta plats och du syns bättre. Gena aldrig över i motsatt körbana. Ha handlingsberedskap - om något oväntat händer ska du kunna stanna inom siktsträckan.
- Utgå från att ingen ser dig och kör utifrån det. Lita inte på någon annan i trafiken än dig själv. Du själv är den viktigaste faktorn för din överlevnad!
- Kör aldrig om i en korsning eller vid en anslutande väg. Bilar kan svänga ut eller göra vänstersväng. De flesta dödsolyckor med andra trafikanter sker i korsningar.
- Hastigheten har en avgörande betydelse och i majoriteten av dödsolyckorna har hög fart bidragit till olyckan. Ju snabbare du kör, desto längre blir din reaktions- och bromssträcka.
- Anpassa fart och körstil efter vägmiljö, övrig trafik och gällande hastighet. En motorcyklist har inte råd att chansa!
- Kör aldrig över din förmåga och fall inte för grupptrycket när du är ute med dina hojkompisar. Det viktigaste är att komma fram, inte att vara först.
Övning ger färdighet!
- Trafikverkets djupstudier visar att många MC-förare som varit med i olycka haft bristande bromsteknik. Välj en motorcykel med ABS-bromsar nästa gång. Träna bromsteknik på egen hand eller häng med SMC på en kurs i början av säsongen.
- Tre fjärdedelar av dödsolyckorna sker i kurvor. SMC erbjuder kurser i kurvteknik under hela MC-säsongen. På dem lär du dig att köra på kurviga vägar på ett effektivt och säkert sätt. En bonus är att det blir roligare att köra motorcykel.
- Visa hänsyn! I trafiken spelar alla i samma lag där ingen vill dödas eller skadas. Självklart vill vi alla komma säkert hem till dem vi älskar.
Fler trafiktips finns på SMCs hemsida.
Diskutera: Vad är ditt bästa tips inför mc-säsongen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ovanstående tips passar alla trafikanter oavsett vad de kör för fordon.
Som motorcyklist måste man gå ett steg längre och tänka åt bilisterna om man vill känna sig säker i trafiken.
Att alltid vara beredd på att någon bilist kör ut rätt framför en är nog det viktigaste att tänka på. Detta händer varje säsong men har man lite framförhållning så klarar man oftast ut olyckssituationen som bilisten skapar.
Som motorcyklist är det nog vanligt att man överskattar sin förmåga till kurvtagning och att man helt enkelt kör för fort för att ha marginaler på sin sida. Kör gärna fort men gör det på en bana och inte i trafiken.
Undertecknad har varken bil eller mc, men skulle gärna skicka med ett önskemål ändå: Försök visa lite mer återhållsamhet med bullret från motorcyklar ! En del mc verkar faktiskt vara designade, köpta och körda just för att de bullrar "mysigt".
Dvs "mysigt" för föraren, kanske. Men inte för omgivningen, som får sin tillvaro störd av detta sönderslitande helvetesbuller.
Bullret på en mc kan faktiskt hänföras till säkerhet i trafiken. Bilister hör att det är en mc som kommer och inte en moped, det kan nog få en och annan bilist att inte köra rätt ut framför en motorcyklist i tron att de bara är en långsam moped.
Det där med motorljud och säkerhet är nonsens. Du hör inte förrän MCn passerar och då hade det redan smällt om du inte sett den också. Men de som kör dillar gärna om det för att de gillar när det låter brum brum. Det är samma ufon som prompt ska stå och varva motorn vid varje rödljus.
Problemet är att buller inte hörs främst av den som sitter innesluten i en bil långt framför motorcykeln utan mer av de som befinner sig utomhus framför allt bakom den då det mesta av bullret riktas ditåt.
Och som själv varande motorcyklist kan jag faktiskt hålla med Anders i att det i vissa fall gått alltför långt vad gäller bullret - inte minst i bostadsområden kan man visa hänsyn genom sitt körsätt. (Ja, jag vet att jag talar emot vad jag skrev ovan men det kan faktiskt bullra så man stör folk inne i hus om man kör på fel sätt och med alltför öppet avgassystem).
Om motorcyklister som grupp kunde kugga in i övrigt trafikbeteende så skulle antalet olyckor minska. Många av er kör bra, definitivt, men allt för många kör som om de stulit hojen (kanske de gjort, vad vet jag...) och dessutom då gärna i helsvart utstyrsel och helst utan belysning. Med tanke på den så pass mycket mindre frontarean relativt till en bil så blir en motorcykel svårare att se. Om man då dessutom gör allt för att inte synas så är riskerna större att det händer en olycka.
Kör bra och se till att synas mina hojåkande vänner, för allas väl och ve!!
Tar snart ut min lilla och tysta hoj. Det är en customhoj på bara 175kg och 250cc. Den är väldigt lagom på alla sätt. Jag har aldrig någon på bönepallen och toppfarten är ca 140 km i timmen. Tycker det är roligt att titta på olika mc-modeller men tycker samtidigt det visar på lite dåligt självförtroende att komma på en mycket större än man behöver eller många gånger klarar av. Ser ofta på mc-träffar att föraren har stora problem att tex vända hojen. Sen håller jag med Anders om att många cyklar har en ljudnivå som borde förbjudas. Har haft hoj sedan 1966 så jag är ingen nybörjare. Tror för övrigt att "Hackenbuch" precis som undertecknad brukar besöka Tydingesjöns träffar vår till höst. Mkt trevligt.
Gnäll gnäll gnäll. Jag ska se till så min mc brummar ännu mer. :-)
Märkligt, undrar om brumgnällarna reagerar likadant med en brummande Volvo 240 med trasigt avgassystem. Förmodligen inte när de med nostalgi i blickarna suktar efter svunna tider...
Smc har koll på läget. Jag har kört hoj i drygt 20 år och varit med om 5 omkullkörningar, varav en lika väl kunde slutat på bårhuset. Efter den gången så lärde jag mig att inte lita på någon bilist och det tog tid att känna sig bekväm igen på hojen. Bromsteknik och kurvtagning är a och o, men en sak som också är väldigt viktig när det gäller 2-hjulingar är underlaget. Fuktig vägbana, höstlöv, lera, gamla torra däck (över ca 4 år), lösgrus och oljesträngar är parametrar som bilister inte behöver fundera kring lika mycket som motorcyklister. Tyvärr är det allt för många som har för höga tankar om sin egen kapacitet bakom styret vilket är orsaken till de flesta olyckor. Det är tyvärr det samma för många bilister, men idioterna i bilarna är betydligt bättre skyddade så länge huvudet funkar så pass att de använder bilbältet.
På nyss förekommen anledning , se upp med moderna bilar med snabb acceleration!
Förare av större mc har alltid trott sig kunna vara snabbare än personbilar vid omkörning. Gäller inte längre, kanske främst vid omkörning av en Tesla. Mcföraren trodde sig kunna köra om i utfarten från en rondell på 90-väg samtidigt som Teslan drog iväg. Vi låg bakom mc och blev vittne till en nästan frontalkrock mellan mc-n och mötande bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.