Svårt att fickparkera? Med den här uppfinningen blir det kanske lite lättare.
En kanadensisk lastbilschaufför har uppfunnit en däckdesign som gör att bilen kan förflyttas i sidled. William Liddiard kallar sin prototyp för Liddiard Wheels och han beräknar tillverkningskostnaden till motsvarande 13 000 kronor per däck.
Nu väntar han bara på att en stor däcktillverkare ska nappa på idén om hans multidirektionella däck.
Diskutera: Tror du att däcken når massproduktion?
Nu väntar han bara på att en stor däcktillverkare ska nappa på idén om hans multidirektionella däck.
Diskutera: Tror du att däcken når massproduktion?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Massproducera kan man säkert göra men frågan är om någon vill köpa dem.
Måste bli ordentliga bredsladdar när man tar en kurva i 90.
Inte utan slitbana och mönster.
Går det att köra med dem normalt med samma bromsförmåga mm? Annars kan man lika bra montera en liten lift under bilen som höjer upp den och rullar den i sidled.
A must have!
De här klarar ju aldrig svenska krav på mönsterdjup och blir ju därför olagliga dessutom onödiga, men det är ju kul när någon försöker överträffa Mercedes däcksspolning i fånighet!
Men att förflytta fordon i sidled har ju gjorts här i Sverige sedan snart femtio år!
Kolla Bengt Ilons konstruktion som används på många truckar.
http://www.videoman.gr/sv/88202
Mycket märkligt skall man då få höra talas om! Hur skall de fungera? Vad är tanken?
Kul uppfinning, med betoning på kul. För så värst användbart känns det inte.
Vill man kunna manövrera ett fordon i sidled så måste det väl vara oerhört mycket enklare att vinkla hjulen.
Med tanke på hur svårt det är att parkera en långtradare så förstår jag uppfinnarens intentioner.
Vad roligt!
Undrar när kommer däck utan tryckluft också?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.