Såhär kan däcken komma att se ut i framtiden, men då måste bilarnas hjulupphängning designas om.
Goodyears koncept på sfäriska däck ser ut att vara hämtade ur en science fiction-film.
På bilsalongen i Genève visade Goodyear en visionär däckidé speciellt för framtidens självkörande bilar. Eagle 360 är klotformade däck som bland annat ska göra det lättare att manövrera bilen i stadstrafik.
De kan röra sig fritt åt alla håll och svänga runt 360 grader på plats – något som är användbart när bilen ska parkeras.
Däcken sitter på plats via magnetfält, vilket alltså gör att bilen svävar. Detta gör att bullernivån blir lägre och färden mer komfortabel. Sensorer i däcken registrerar väder- och vägförhållanden och skickar informationen dels till fordonet, dels till andra uppkopplade fordon i närheten.
Goodyear har tagit inspiration från naturen när de tog fram Eagle 360: mönstret kommer från hjärnkorall och spårbottnen har samma egenskaper som en natursvamp, som hårdnar vid torra förhållanden och mjuknar när det är blött.
https://youtu.be/oSFYwDDVgac
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?
De kan röra sig fritt åt alla håll och svänga runt 360 grader på plats – något som är användbart när bilen ska parkeras.
Däcken sitter på plats via magnetfält, vilket alltså gör att bilen svävar. Detta gör att bullernivån blir lägre och färden mer komfortabel. Sensorer i däcken registrerar väder- och vägförhållanden och skickar informationen dels till fordonet, dels till andra uppkopplade fordon i närheten.
Goodyear har tagit inspiration från naturen när de tog fram Eagle 360: mönstret kommer från hjärnkorall och spårbottnen har samma egenskaper som en natursvamp, som hårdnar vid torra förhållanden och mjuknar när det är blött.
https://youtu.be/oSFYwDDVgac
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag ser inga vingar, och hur lång blir bromssträckan?
Måste vara ett led i en reklamkampanj från Goodyear. ViB gör nu lite reklam för däcktillverkaren, genom att skriva om företaget. Tror inte ett dugg på dylika "däck"
Klart intressant framtidsstudie. Framkomlighet och komfort torde tjäna mycket på en konstruktion som denna. Undrar dock hur mycket energi som går åt för magnetlösningen? Men så långt in i framtiden som detta handlar om är sannolikt även sådana frågor är lösta, kanske fusionsdrivna bilar??
Måste vara ett starkt magnetfält om man skall kunna panikbromsa och hur påverkar dessa magnetfält de åkande?
Gäsp..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.