EU har infört hårdare säkerhetskrav på nya bilar. De så kallade GSR2-reglerna (General Safety Regulation) innebär att nya bilar behöver ha viss teknik installerad som standard, exempelvis filhållningsassistent och en så kallad ”svart låda” som sparar de händelser som inträffar vid en olycka.
Kraven omfattar även Dacia som nu uppdaterar flera av sina modeller rejält. Det gäller Dacia Sandero, Sandero Stepway och Jogger.
Bilarna får filhållningsassistent, trötthetsvarning, bakre parkeringssensorer, autobroms som kan upptäcka fotgängare och cyklister samt en svart låda som standard. Bromsljusen kan också blinka snabbt om föraren panikbromsar.
Precis som i många andra bilar kan några av systemen stängas av, men de återaktiveras när bilen startas igen. Om systemen innebär att priserna höjs är oklart.
Dacia passar också på att uppdatera budgetelbilen Spring som säljs i Europa. Bilen har fortfarande en räckvidd på 22,5 mil, motoreffekt på upp till 65 hk och DC-laddning på upp till 50 kW.
Däremot görs designen om med ny front och nytt bakparti för att bättre passa in i Dacias modellprogram. Även interiören görs om för att kännas lite lyxigare. Digitala instrument är nu standard och det finns en höjdjusterbar ratt.
Dacia Spring får dessutom V2L-teknik som innebär att bilens batteri kan dela med sig av ström till andra prylar med en effekt på 3,5 kW. Det är en funktion som många dyrare elbilar saknar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 2024-02-21 21:59 Pi skrev: Nu handlade ju…
- 2024-02-21 21:47 Nu handlade ju tråden om…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.